Nike, Pepsi en Google zijn merken die worden genoemd als antwoord op de vraag: wie zijn de officiële sponsors van de Olympische Spelen? In werkelijkheid hebben deze drie niets met de Spelen te maken. In een online onderzoek kregen 1034 Amerikaanse consumenten vragen voorgelegd over merksponsoring tijdens de Olympische Spelen.
37% van de respondenten dacht onterecht aan Nike, terwijl 24% terecht koos voor Adidas. Nike wordt logischerwijs gekoppeld aan sport omdat het merk zich heeft verbonden aan verschillende atleten. Ook is Nike goed in ambush marketing – op de dag van de opening van de Spelen kwam het sportmerk met een wereldwijde nieuwe campagne op de proppen. De campagne speelt zich af in allerlei plaatsen buiten Engeland, die toevallig allemaal London heten.
Coca-Cola krijgt van 47% van de respondenten een Olympisch label opgeplakt, meer dan elk ander merk. Tegelijkertijd gelooft 28% dat Pepsi sponsor is. McDonald’s (wel sponsor) werd door 40% genoemd, Burger King (niet sponsor) door 19%. Overigens is niet duidelijk of de respondenten is verteld dat merken exclusief zijn in hun categorie, dus dat niet McDonald’s en Burger King allebei kunnen sponsoren.
Respondenten die merken al dan niet correct als sponsor aanmerkten, kregen de vraag voorgelegd of ze daardoor positiever staan tegenover dat merk. De hoogste scores vielen bij merken die geen sponsor waren: 54% stond nu ineens positiever over Nike, 52% over Burger King en 48% over Pepsi. Het hoogste percentage kreeg Google. 60% oordeelde positiever over Google nu ze dachten dat de zoekgigant de Spelen sponsort. (Bron: AdAge)
Hier de London-campagne van Nike:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!