Jim Stengel wordt door sommingen 'the biggest marketeer in the world' genoemd.
Vooral omdat P&G natuurlijk zo vreselijk veel geld verspijkert in de media (8 miljard dollar per jaar).
'When he talks we should pay attention', luidt dat ook de boodschap.
In het Tijdschrift voor Marketing dat vandaag verschijnt (het september-nummer) staat het interview met Stengel.
Een paar citaten ter opwarming:
'Het internet houdt mij niet wakker. Het maakt het mogelijk om op een andere manier je consument te begrijpen. Wie zijn de consumenten voor jouw merk? Dat is de vraag die marketeers zich moeten stellen. Als je het leven van de consument begrijpt, en hoe hij zijn entertainment, nieuws en educatie binnenhaalt, dan bouw je daarop. Het is nu werkelijk de beste tijd om in dit vak te zitten.'
'Als je op tv wilt en je wilt iets in 30 duurbetaalde seconden vertellen, en je verwacht ook dat er iemand kijkt, zorg er dan voor dat het goed is.'
'We zeiden altijd: "we want great television advertising" , maar we zeggen nu steeds vaker: "we want great ideas that connect with consumers as we build our brands".'
'De merken die echt gaan winnen zijn genereus, leveren een 'great experience' en zijn authentiek.'
'Bij alle bedrijven die echt doorgebroken zijn, draait marketing om die relatie met hun consumenten. Je moet je open stellen, authentiek zijn. We moeten consumenten verrassen, plezieren, ze aan het lachen maken. Als je kijkt naar je persoonlijke relaties, dan draait het om geven, luisteren, liefde en empathie. Je lacht én maakt fouten. Als bedrijf doen we dat nog te weinig.'
In het interview spreekt Stengel ook over het vermeende afnemende belang van marketing en hoe het concern met de 30 seconden spot omspringt.
Ook reageert hij op 8 dillemma's die ik hem voorlegde (YouTube of SecondLife? En: de consument of de retailer?).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!