Vandaag in het FD: bedrijven kankeren over hun reclame- en marketingbureaus, maar op de opdrachtgevers valt ook wel wat aan te merken.
De bureaus geven eenderde van de klanten een onvoldoende.
83 Nederlandse bureaus voor reclame, pr, design en marketing, die werken voor de grootste adverteerders, hebben hun klanten de maat genomen.
Adverteerders, zo blijkt uit het onderzoek, kunnen elk jaar tientallen miljoenen minder verspillen aan reclame en marketing.
Daarvoor hoeven ze alleen maar de bureaus die ze inhuren iets duidelijker te vertellen wat ze willen en ze beter aansturen.
Slechts 29 procent van de opdrachtgevers weet het beste uit de bureaus te halen.
Het gaat meestal al meteen fout bij het toelichten van de opdracht, zegt Hein Becht, directeur van Scan Management Consultants, de initiatiefnemer van het onderzoek.
Verder ontbreekt het vaak aan heldere doelstellingen en is er onvoldoende informatie.
Komende vrijdag gaat hij rond de tafel met de adverteerdersbond BVA en bureauvereniging Vea, meldt het FD. In 30 procent van de gevallen zijn er eenvoudig aanzienlijke verbeteringen te bereiken, meent Becht.
'Meestal is er gewoon geen aandacht voor. Misschien moet er een opvoedcursus komen voor klanten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!