Appels met Bananen vergelijken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Over de 'briljante' marketing van Apple is al heel veel geschreven en gezien de hoge emotionele betrokkenheid van Apple-klanten zal dat nog wel een tijdje doorgaan. Sceptici die wijzen op de van de iPhone5 ten opzichte van zijn voorganger, of het feit dat de nauwelijks een extra aankoopargument zou moeten zijn, kunnen steevast rekenen op gepassioneerde reacties van de fans. Geen merk met zoveel fans. Dus ze moeten wel iets goed doen. En dat er dan mensen zijn die bereid zijn bijna 24 uur in weer en wind in de rij te gaan staan om als een van de eersten je nieuwe product te mogen kopen, het is de natte droom van elke marketeer. Dit kaar was zelfs in de rij staan geen garantie. Er waren maar weinig toestellen, dus kon je ondanks lang wachten ook nog eens achter het net vissen. Niet echt een geweldige manier van met je fans omgaan, maar ze komen er vast wel weer mee weg.

Nee, dan heeft een leverancier van bananen het een stuk moeilijker. Denk je het gat in de markt gevonden te hebben, een 'luxury premium item met bananen', valt de halve wereld over je heen, en moet je het nog uit het schap halen ook. Het overkwam (nou ja, ze riepen het over zichzelf af) de . Zij dachten "Hoe handig zou het zijn als je in plaats van die lastige te pellen banaan alleen maar je bannen uit een cellofaantje hoeft te halen?" Geheel indachtig de filosofie van Steve Jobs, overigens, dat je nooit aan klanten moet vragen wat ze willen. Maar een Apple is geen Banana, zo bleek. Billa kreeg de over zich heen. Time sprak zelfs over de ;Wrath of Humanity">'Wrath of Humanity". Billa moest na alle protest zijn even sluiten en heeft inmiddels alles uit de schappen gehaald en excuses gemaakt.

Het ging naar eigen zeggen om een 'Eigeninitiative in einer Filiale..." Die dekselse filaalhouders denken na de AH-commercials zeker dat ze alles kunnen maken... Tja, daar zal niet veel marktonderzoek aan vooraf gegaan zijn.
Zo kinderlijk eenvoudig marketing lijkt, als je naar Apple kijkt, zo lastig blijkt het dus soms in de praktijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie