Negen van de tien Nederlanders denkt waarschijnlijk dat Nederlandse ziekenhuizen intern hun zaken net zo op orde hebben als het ziekenhuis in de SBS-serie House. De realiteit ligt dichter bij de foto die deze week in een advertentie van het Westfries Gasthuis in Medisch Contact is te zien. Een vileine, maar humoristische sneer naar hét voorbeeld van gezondheidspolderen de afgelopen jaren: de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD).
In een van de afleveringen van de TV-serie House checkt de managing director, wanneer zich een ontevreden begeleider van een patiënt zich bij haar meldt, via het computersysteem en nagenoeg real-time welke behandelingen en welke geneesmiddelen zijn ingezet.
De realiteit ligt dichter bij de foto die deze week in een advertentie van het Westfries Gasthuis in Medisch Contact is te zien. Het ziekenhuis biedt archiefkasten aan, "wegens effectieve invoering van het elektronisch patiëntendossier". Tussen alle geneesmiddelen- en vacatureadvertenties al een behoorlijke dissonante advertentie. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, ziet dat het Westfries Gasthuis ook nog eens een aantal vileine opmerkingen maakt over "reisverslagen over Amerikaanse ziekenhuizen waar alles mooier is" en "nota's over de zegeningen van MicrosoftHealthVault en Google Health.
En zie daar het probleem met de invoering van het EPD in Nederland: na jarenlang praten is er voor patiënten nog weinig tastbaars en zodra een mijlpaal bereikt lijkt te worden, zijn er altijd weer genoeg mensen die iets anders (niet noodzakelijkerwijs nieuwers, overigens) bepleiten.
Het weerhieldt het Westfries Gasthuis er niet van om blijkbaar gewoon aan de slag te gaan. Met een overschot aan archiefkasten als resultaat. En een advertentie die wat mij betreft best ergens in een lijstje mag terugkomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!