Premium

6 manieren om producten beter aan de vrouw te krijgen

Vrouwen moeten sowieso meedoen in het creatieve proces.

Marketeers moeten niet alleen stoppen met het inzetten van stereotype vrouwen, maar ook meer vrouwen op hogere posities inzetten, willen ze vrouwelijke consumenten beter bereiken.

Warc publiceerde een paper genaamd ‘How to market effectively to women’ waarin Sue Unerman, chief transformation officer van MediaCom zes praktische tips geeft om vrouwen beter te bereiken.

In een industrie waar de merendeel van de aankopen door vrouwen wordt gedaan, wordt het overgrote deel van de beslissingen over adverteren door mannen gedaan, domweg omdat op de meeste seniormanagementposities mannen zitten.

Als je marketing bedrijft gericht op mannen, is het verstandig dat vrouwen meedoen op het hoogste niveau van marketing, weet Unerman.

De zes tips:

1. De meest voor de hand liggende: top met het objectiveren van vrouwen in de marketing en blijf niet hangen in stereotyperingen als zorgzame of perfecte vrouw of als obsessieve  huisvrouw. 
Er is misschien geen betere manier om je in een vanille-oceaan vol stereotypen te onderscheiden met vrouwen op belangrijke posities in de marketingcommunicatiewereld, zegt Unerman.

2. Segmenteer vrouwen niet op basis van hun leeftijd. Doe je dit, dan ga je voorbij aan de diverse rollen die vrouwen hebben. Zo kan een  moeder van twee heel goed de kostwinner binnen een gezin zijn.

3. wees authentiek

4. wees aardig en relevant

5. wees waardevol

De laatste vier punten gelden natuurlijk voor alle marketing, maar moeten vooral ook voor marketing gericht op vrouwen goed worden gedaan.

Dell

Toen Dell vrouwelijke ondernemers wilde bereiken, zag het merk niet zozeer iets in een agency brief, maar zette het  Dell Women’s Entrepreneur Network op, om zo daadwerkelijk organisatorische veranderingen te bewerkstelligen en de boodschap te verspreiden met onderzoek, jaarlijkse bijeenkomsten en netwerken.
‘Merken moeten authentiek zijn, niet alleen qua merkessentie en tone of voice en niet alleen in advertenties, maar in alle elementen van communicatiestrategie’, zegt Unerman.

Nuttig zijn is altijd een pré, zegt ze. ‘Er is niets nieuws aan deze strategie, ‘maar het is wel een belangrijke’.
Jongere vrouwen verwachten dat merken iets goeds doen, vandaar ook dat ze de LikeAGirl-campagne zo waarderen.

Humor

Tot slot: humor werkt altijd. maar vrouwenhumor is wel anders dan die van mannen, nog een reden om vrouwen in het creatieve team te hebben zitten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie