5 succesfactoren voor een effectieve iBeacon strategie

De in iOS 7 ingebouwde iBeacon technologie stelt app owners in staat om op hyper lokaal niveau met users te communiceren. In retail, op vliegvelden en in musea zijn de eerste pilots reeds gestart. Hoewel de praktijk zal moeten uitwijzen wat wel en niet werkt kan op voorhand een aantal succesfactoren worden aangewezen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Allereerst is er de keuze van de hardware die met de app moet communiceren. De hardware - een basisstation met meerdere kleine ontvanger-zenders - wordt door verschillende leveranciers aangeboden. Smartbeacon, Estimote, en Bluecats en vele anderen communiceren allen dezelfde belofte van micro targeting en verhoogde user engagement. Als geïnteresseerde gebruiker van iBaecons moet je wel goed op de specificaties letten en deze nauwkeurig matchen met de fysieke omgeving waarin de technologie zal worden toegepast. Verschillen in reikwijdte, zendkracht, interferentie zullen bijvoorbeeld meespelen in de keuze.

Op de tweede plaats staat de distributie van de SDK (de plug-in voor de app die met de hardware moet communiceren) en de permissie van gebruikers voor gebruik van locatieservices van de bijbehorende app. Als bijvoorbeeld Shell iBeacons zou installeren op hun tankstations dan wordt de volgende uitdaging om de bestaande Shell app (of een nieuwe Shell app) onder klanten te distribueren en permissies te verzamelen. Een duidelijke communicatie en slim gebruik van incentives spelen hierbij een belangrijke rol.

Ten derde moet er goed worden nagedacht over een content strategie. De boodschap van de via iBeacons verstuurde berichten moet natuurlijk wel iets toevoegen voor de ontvanger. Binnen retail kan dit gaan om achterliggende product informatie en voor musea kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan specifieke merchandise in de museum shop op basis van de kunst die door de bezoeker is bekeken. Content moet met andere woorden worden aangepast aan de specifieke content-locatie combinatie.

Als hardware, SDK distributie en content plan op orde zijn kunnen de campagnes beginnen. Hierbij is het belangrijk dat er doorlopende optimalisatie plaatsvindt. Dus de vierde succesfactor is campagne management. Op welke berichten wordt gekickt en op welke niet?, is dit afhankelijk van locatie of het bericht zelf? zijn simpele en testbare vragen die middels optimalisatie kunnen worden beantwoordt. Campagne management valt en staat ook bij de rapportage en test mogelijkheden van de iBeacon hardware & SDK aanbieder. Hier moet dus bij de technologie keuze al aan worden gedacht.

De vijfde succesfactor voor een succesvolle iBeacon toepassing is profiling, ofwel het gebruik van gebruikers informatie voor campagnes. Met name bestaande apps die als het goed is al iets van een profiel hebben opgebouwd kunnen hier hun voordeel mee doen. Als dit niet het geval is de implementatie van iBeacons een goed moment om over profiling na te denken. Naast het gebruik van bestaande user informatie wordt via iBeacons ook locatiedata van gebruikers opgebouwd die weer kan worden ingezet voor campagnes en de content strategie. Ook hier geldt dat de hardwaren en de SDK beperkende factoren kunnen zijn. Er moet dus goed worden gekeken naar de opslag mogelijkheden van locatie data en de integratie met user data in de app of server van de gebruiker.

Samenvattend zijn de keuze van de hardware, distributie van SDK & permissie van gebruikers, content strategie, doorlopende optimalisatie, en profiling belangrijke succesbepalende factoren in een iBeacon strategie. Ik verwacht dat de eerste cases en pilots in de vak media en op de congressen zullen worden gepresenteerd. Hopelijk zullen deze 5 wat algemene succesfactoren met de eerste data worden aangescherpt!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie