Waar viert Nederland oud en nieuw?

Thuis dus. De meerderheid van de Nederlanders viert ook dit jaar Oudejaarsavond thuis.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de .

Vergeleken met de andere Europese landen is de groep thuisvierders in ons land het grootst. Belgen zijn het meest uithuizig en vieren Oudejaarsavond vaak in een restaurant of café (31 procent).

Waar in de andere landen tafelen of uitgaan op Oudejaarsavond de voornaamste bezigheid is, zit meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) het liefst voor de buis. Het onderzoek is gehouden in zes Europese landen, te weten Frankrijk, Engeland, Duitsland, België, Spanje en Nederland.

De persoonlijke nieuwjaarswens verdwijnt in Europa naar de achtergrond. "Gelukkig Nieuwjaar" wensen mensen elkaar voornamelijk telefonisch. Duitsers (80 procent) en Spanjaarden (70 procent) grijpen het meeste naar de telefoon.
52 procent van de Nederlanders kiest voor de telefonische nieuwjaarswens. De "beste wensen" via SMS winnen in Nederland aan populariteit. Het aantal gelukswensen per SMS stijgt van 6 procent in 2004 naar 38 procent in 2006.

Op Oudejaarsavond zijn 'vuurwerk afsteken' (45 procent) en 'oliebollen eten' (46 procent) de meest genoemde Nederlandse tradities. In Spanje start 64 procent om klokslag 00.00 uur met de traditie 'Las Uvas de la Suerte'.

Dan eet men bij elke keer dat de klok slaat een druif voor geluk en voorspoed in het nieuwe jaar.

40 procent van de Duitsers gaat op Oudejaarsavond bleigießen: lood wordt gesmolten en gegoten. De vorm van de "gegoten" stukken lood moet voorspellingen voor de toekomst mogelijk maken.

Spanjaarden zijn Europa's nachtbrakers op Oudejaarsavond, 32 procent gaat later dan 06.00 uur naar bed. Engelsen duiken het vroegst onder de wol. Bijna de helft van de Engelsen ligt er voor 02.00 uur in.

De Engelsen worden op de voet gevolgd door Nederlanders. 31 procent van de Nederlanders doet tussen 00.00 uur en 02.00 uur het licht uit. 45 procent van de Nederlanders staat voor 10.00 uur weer naast zijn bed. 1/3 van de Spanjaarden staat na 13.00 uur op.

De Engelsen drinken op Oudejaarsavond de meeste alcohol (gemiddeld 6,1 glazen) en de Spanjaarden drinken het minst (gemiddeld 3,7 glazen).
Voor ruim de helft van de Nederlanders hoort champagne bij Oudejaarsavond. Ook in de andere landen is champagne de eerstgenoemde drank die bij deze avond hoort.

Nog een paar leuke uitkomsten:

Op de vraag 'Oud op Nieuw is voor mij...' antwoordt 10 procent: 'Niets bijzonders, een dag als alle andere'.

23 procent van de Nederlander zegt NOOIT Oud en Nieuw te vieren.

Op de vraag 'Met welke BN-er zou u nog eens Oud en Nieuw willen vieren, zegt de grootste groep (3 procent): Frans Bauer. Marco Borsato staat op 2 (2 procent).

43 procent van de Nederlanders doet overigens mee aan de Oudejaarsloterij, en daar was het de Staatsloterij natuurlijk allemaal om begonnen....

Oud en Nieuw is voor Nederlanders, Duitsers en Fransen vooral een afsluiting van het jaar en een moment om terug te kijken. Engelsen en Spanjaarden kijken het liefst vooruit.

Oud en Nieuw is voor hen een nieuw begin. Voor Nederlanders was de val van het kabinet en het aantrekken van de economie de belangrijkste gebeurtenis in 2006. Duitsland stond in 2006 vooral in het teken van het WK. Ook de Fransen noemden het WK én de 'kopstoot' van Zidane als de belangrijkste gebeurtenis van 2006.

Europeanen maken goede voornemens. In Spanje zijn ze met 83 procent koploper. In Nederland maakt men van alle Europeanen het minst goede voornemens. Goede voornemens staan in Europa in het teken van gezondheid: meer sporten, gezonder eten en minder stressen.

De helft van de Nederlanders met een goed voornemen wil meer tijd vrijmaken voor ontspanning en daarna (42 procent) meer tijd besteden aan zijn of haar partner. Het levensmotto van de Nederlanders in 2007 is 'pluk de dag' en 'een dag niet gelachen is een dag niet geleefd'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie