Vrouwelijke managers hebben het nog steeds moeilijk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag is het internationale vrouwendag en dus komt met een studie waaruit blijkt dat in de laatste 10 jaar vrouwelijke managers wereldwijd nog steeds een zware strijd moeten leveren voor gelijke behandeling in hun werk.

Volgens het Accenture-onderzoek gelooft slechts 30 procent van de vrouwelijke managers en 43 procent van de mannelijke managers dat vrouwen in hun werk dezelfde kansen hebben als mannen - hetgeen het bestaan van het glazen plafond bevestigt.

De studie "The Anatomy of the Glass Ceiling: Barriers to Women's Professional Advancement" is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek bij 1200 mannelijke en vrouwelijke managers.

De ondervraagden moesten de factoren die het succes in hun carrière bepaalden volgens drie invalshoeken beoordelen: individueel (carrière planning, beroepsmatige vaardigheid, zelfverzekerdheid, etc.): het bedrijf (ondersteuning van begeleiders, heldere promotie procedures, aangepaste opleidingsprogramma's, etc) en de maatschappij (gelijke rechten, ondersteuning van de regering bij ouderschapsverlof etc.)

De verschillen tussen de antwoorden van de mannen en de vrouwen dienden om de huidige dikte van het glazen plafond te berekenen ? een term die in de jaren '80 is bedacht om de barrière te beschrijven die vrouwen belet verantwoordelijke posities in hun beroepen te bereiken.

Het onderzoek toont ook aan dat over het algemeen de vrouwelijke managers persoonlijk even tevreden zijn met hun eigen carrière mogelijkheden als de mannen.

58 procent van zowel mannen als vrouwen zegt dat zij redelijk worden beloond, of dat hun salaris een weerspiegeling is van hun persoonlijke resultaten. Bovendien rapporteert ongeveer hetzelfde aantal vrouwen als mannen (66 procent versus 70 procent respectievelijk), dat zij zich veilig voelen in hun job.

Voor sommige vrouwelijke managers schijnt het glazen plafond meer een maatschappelijke dan een individuele barrière te zijn. Vrouwen in de VS en Engeland geloven sterk in hun eigen zakelijke capaciteiten (de individuele dimensie).

Zij geloven eerder dat de grootste obstakels voor hun slagen niet bij hun eigen vaardigheden liggen of zelfs die van hun eigen bedrijfscultuur (de bedrijfsdimensie), maar in de maatschappij als geheel (de maatschappelijke dimensie).

Aan de andere kant van de schaal geloven vrouwelijke managers in Canada en de Filippijnen dat de maatschappelijke kwesties minder een barrière zijn voor succes in hun loopbaan, maar dat de cultuur van de grote bedrijven zorgt voor het glazen plafond.

De bedrijfsinvloed lijkt het grootste obstakel voor vooruitgang in Oostenrijk, terwijl in Zwitserland deze invloed juist gering wordt geacht. In Duitsland en Australië liggen de obstakels voor verbetering het meest op het niveau van de maatschappij.

Acenture voerde het online onderzoek uit bij 1200 senior executives bij medium tot grote bedrijven (meer dan 250 miljoen dollar omzet) in acht landen: Australië, Oostenrijk, Canada, Duitsland, Filippijnen, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Circa de helft van alle ondervraagden waren vrouwen. Het onderzoek vond plaats tussen januari en februari 2006.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie