Een korte post is ook een post. En het is goed nieuws, want het gaat over iets wat gratis is en dat is in tijden van crisis altijd meegenomen. ‘Vrolijk Baasje’ begon als een gewoon artikeltje dat ik op m’n website vanderwijkschrijft.com wilde zetten, maar schrijvenderweg bedacht ik dat het wel meer kon zijn dan dat. Het is een verhaal geworden voor iedereen met aspiraties om creatief freelancer te worden - en vooral te blijven - in de reclamewereld of het gewoon leuk vindt eens te lezen hoe iemand in vredesnaam al bijna 14 jaar in z'n uppie goed z'n brood kan verdienen in zo'n wereld. Ik mail Vrolijk Baasje gratis naar iedereen die misschien wel eens nadenkt over freelancen in advertising of het al even is. Gewoon een mailtje is voldoende: vanderwijk@icloud.com Ook vind je het PDF-doc op mijn LinkedIn profiel: http://linkd.in/14EZEz4
Vrolijk Baasje is vooral vrolijk geschreven. Er wordt al veel te lang veel te somber gepraat in het land. Dat brengt niemand iets goeds en dus is het verhaal geen zware kost. Verwacht geen geheid werkende tips, maar wat je tegenkomt geeft je wel een idee over het leven van een creatieve freelancer in een van de meest competitieve markten die je je kunt voorstellen. Een PVDA Tweede Kamer fractie is er werkelijk helemaal niks bij en daar hebben we het dan nog niet eens over mensen met talent of enige soort van herkenbare skill. Dat is in ons, mijn, moooie vak wel anders. Daar ritselt het van de talentrijke freelancers die stuk voor stuk absoluut iets kunnen en elke dag dat je opstaat ben je ermee in een stille oorlog verwikkeld om stukken van een koek die de laatste jaren zienderogen kleiner is geworden.
Hoe je langdurig een Vrolijk Baasje blijft, is een zaak van hard werken, betrouwbaar zijn, meedenken, pro-activiteit, volhouden en doordouwen. Het miniboekje is weliswaar geënt op het leven van creatieve freelancers (copywriters, art directors, graphic designers,e.a.), maar ook als je werkt als marketeer of account verantwoordelijke kun je sommige zaken ook echt wel naar je eigen vakgebied vertalen.
Mocht je het allemaal willen lezen uit de pen van iemand die al zo’n 14 jaar veel plezier beleeft in het freelance strijdperk, kijk dan op http://linkd.in/15ItNgX maar je kunt me ook een mailtje sturen: vanderwijk@icloud.com en dan mail ik het je gratis en met plezier toe. Hieronder een klein voorproefje:
“Er valt veel te zeggen voor een lange carrière in de warme schoot van het reclamebureau. Een geregeld leven is veel waard tenslotte, zelfs als het bestaat uit geregeld een weekend overwerken, geregeld nachten doorhalen en geregeld ruzie thuis daarover. En dan heb ik het natuurlijk nog niet over wat je zelf goed geregeld hebt met het bureau, van salaris tot auto tot pensioen tot Cannes bezoek.
Geef dat maar eens op voor een freelance bestaan. Niets zo bedrieglijk als het woord ‘free’ in de term. Visioenen van dagen op een zonnig terras, wachtend op het leegbellen van je telefoonbatterij door naar jou smachtende opdrachtgevers: zet ze maar uit je hoofd. Zo zonnig is het ten eerste niet in onze streken en hijgerige opdrachtgevers zijn er al helemaal niet meer bij. Freelancen is harder werken dan bij welk bureau ook.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!