Het blijft een mooi verhaal: een Amsterdams restaurant blijkt geen runder- maar paardenbiefstuk te verkopen en na de ontmaskering blijven de klanten gewoon komen. Die voedelschandelen zullen ons Nederlanders worst zijn, zou je kunnen concluderen, maar de werkelijkheid blijkt anders.
Uit onderzoek van Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy waaraan 2200 consumenten meededen, blijkt dat een 67 procent van de Nederlanders zich wel degelijk zorgen maakt over voedingsmiddelen die negatief in het nieuws zijn geweest.
De voedselfraudes van de afgelopen tijd blijken bepaald niet ongemerkt voorbij gegaan te zijn. Zo is de paardenvleesaffaire bij 98 procent van het publieke bekend, de plofkipcampagne bij 94 procent. De besmette gerookte zalm is bij 79 procent en de fraude met eieren bij 77 procent.
Of consumenten hun koopgedrag ook door deze schandalen laten beïnvloeden, verschilt. 29 procent van de consumenten zegt minder zalm te kopen na het besmettingsschandaal. 52 procent zegt evenveel zalm te kopen als ervoor. 26 procent van de mensen zegt minder kip te kopen, tegenover 64 procent die nog evenveel kip kopen als altijd. Bij het eierenschandaal zegt maar 7 procent minder eieren te zijn gaan kopen. 88 procent koopt nog evenveel eieren als voorheen.
De verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid ligt volgens het grootste gedeelte van de consumenten (45 procent) bij de voedselproducenten en volgens 27 procent bij de overheid. 14 procent legt de verantwoordelijke bij de consument zelf en slechts 11 procent bij de supermarkten.
Toch een opvallende uitkomst, als je bedenkt dat bewustwordingscampagnes De Plofkip van Wakker Dier juist volledig op supermarkten gericht zijn.
Ten opzichte van 2012 valt verder op te merken dat 59 procent van de consumenten aangeeft meer op prijzen te letten en duurzaam consumeren belangrijk te vinden (63 procent). Ook zegt 57 procent minder snacks en zoetwaren te kopen.
Over het Foodonderzoek 2013 ">
Over het Foodonderzoek 2013
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Food onderzoek 2013, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in juli 2013 onder 2.274 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!