In het AD van vandaag een stukje naar aanleiding van het GfK-congres van gisteren.
Daar vergeleek directeur Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland, samen met marktonderzoeker GfK, de omzetten van Coca-Cola in de periode week 5 t/m 28 in 2005 (oude verpakking) met 2006 (nieuwe fles).
Wat blijkt? De omstreden nieuwe fles heeft Coke goed gedaan. Terwijl er bij de introductie nog schande van werd gesproken.
Na jaren van stagnerende en zelfs dalende omzetten stijgt de verkoop van Coca-Cola weer.
Opvallend is dat het merk meer cola-kopers heeft getrokken van prijsvechter Aldi (3,4 procent) dan dat het aan de Duitse discounter verloor (2,2 procent).
Coca-Cola zegt 'heel tevreden' te zijn over de introductie. 'De verkoop van onze grootverpakking is gestegen met één procent. Het heeft gezorgd voor een impuls van de hele frisdrankenverkoop met 17 procent.'
Volgens Grievink bewijst dit voorbeeld dat A-merken 'het radicaal anders moeten gaan doen' om zich te onttrekken aan de huidige malaise. A-merken verliezen al jaren marktaandeel aan de goedkopere huismerken.
Volgens IRI Nederland hebben de honderd grootste A-merken in 2004 en 2005 zo'n half miljard euro aan omzet verloren. 'Stunten met A-merken, zoals supermarkten in de prijzenoorlog doen, leidt ertoe dat mensen gaan zoeken naar alternatieven en uiteindelijk terechtkomen bij hard-discounters als Lidl en Aldi. En consumenten worden daar zelden teleurgesteld door de kwaliteit. Die klanten ben je als A-merk voorgoed kwijt.'
Fa brikanten hebben volgens hem nu in de gaten dat stuntende supers een glijdende schaal creëren die voor A-merken desastreus is.
'Coca-Cola was hevig slachtoffer in de prijzenslag. Hun flessen werden verkocht tot 15 cent onder inkoopsprijs. Om de omzet een impuls te geven hebben ze de nieuwe fles ontworpen, eigenlijk het artikel helemaal vernieuwd.'
Coca-Cola heeft, speciaal voor de nieuwe verpakking, 60 miljoen euro geïnvesteerd in zijn fabriek in Dongen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!