Twee Nederlandse merken in internationale merken Top 100

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Millward Brown publiceert vandaag de jaarlijkse (pdf).

Hierin zijn dit jaar twee Nederlandse merken vertegenwoordigd, één meer dan vorig jaar.

Het betreft twee financiële dienstverleners: ING (53e plaats) en ABN AMRO (nieuw en meteen voor het laatst (?) in de lijst op positie 95).

Google voert de lijst aan en onttroont daarmee Microsoft dat vorig jaar de eerste positie bekleedde (thans nummer 3). General Electric neemt de tweede plaats in.

De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek).

De top 10:

1. Google $ 66,4 mrd
2. General Electric $ 61,9 mrd
3. Microsoft $ 55,0 mrd
4. Coca-Cola $ 44,1 mrd
5. China Mobile $ 41,2 mrd
6. Marlboro $ 39,2 mrd
7. Wal-Mart $ 36,9 mrd
8. Citi $ 33,7 mrd
9. IBM $ 33,6 mrd
10. Toyota $ 33,4 mrd

De Nederlandse merken:
53. ING $ 11,5 mrd
95 ABN AMRO $ 5,6 mrd

Saillant punt, in de kantlijn van het nieuws van vandaag: de merkwaarde van ABN AMRO wijkt nauwelijks af van die van Barclays ($ 6,6 mrd).

Het is de tweede keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de BRANDZ Top100 samenstelt. Blijft wel vreemd om merken als Heineken en Philips niet terug te vinden in de lijst.

De ranglijst wil de enige zijn waarin financiële gegevens van bedrijven gecombineerd worden met onderzoeksgegevens. Voor dit laatste maakt Millward Brown gebruik van de BRANDZ database, waarvoor elk jaar wereldwijd meer dan één miljoen consumenten worden geïnterviewd over zo'n 39.000 merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie