Hoe belangrijk is het WK voor jullie in de totale TV-afname in een jaar?
'‘Elk jaar dat een grote eindronde wordt gespeeld, is een belangrijk jaar voor de verkoop van televisies. Je ziet duidelijk meer verkopen vergeleken met jaren zonder EK of WK. Daarnaast zien we een duidelijke toename van de totale verkopen van alle Sony-producten, denk aan Digitial Imaging (Alpha en Cybershot camera’s), Mobile Devices (Xperia smartphones en tablets) en PlayStation. Ook dit jaar zagen we weer een piek in de verkopen in de eerste twee weken voorafgaand aan het WK. Na het WK zal de groei weer iets afnemen. Omdat voor Sony de WK-periode erg belangrijk is, proberen we hier zo goed mogelijk op in te spelen. Normaal brengen we nieuwe toestellen pas later in het jaar op de markt. Nu stonden de 2014 tv-modellen al veel eerder bij de retailers in Nederland. Uiteraard zodat consumenten nog vóór het WK het nieuwste Sony Bravia-model konden aanschaffen. De piek in tv-verkopen startte dit jaar rond week 22. Dit was de periode dat mensen hun salaris en vakantiegeld ontvingen en dat de belastingteruggave werd gestort. Om daar optimaal gebruik van te kunnen maken, zijn we ruim voor die tijd gestart met alle marketingactiviteiten online, op tv en in het kanaal. Hierdoor konden we consumenten, die zich oriënteren op een nieuwe tv, maximaal bereiken. Deze WK-periode zien we overigens ook een duidelijke toename in de vraag naar de grotere beeldformaten (50-, 55-, 60-inch of nog groter) en een toename in de vraag 4K Ultra HD-televisies. 4K Ultra HD betekent dat het beeld 4 keer scherper is dan Full HD, de beeldkwaliteit die de meeste tv’s nu hebben. Bijkomend voordeel van 4K UHD is dat je niet verder van je tv hoeft te gaan zitten. Ongeveer 1,5 keer de beelddiagonaal is prima. Huiskamers worden tenslotte niet groter. Omdat goed beeld vraagt om goed geluid zien we tevens een toename in de verkopen van soundbars. Dat maakt de totaalbeleving van voetbal kijken in de huiskamer compleet.'
Hoeveel invloed heeft een gewonnen Oranje wedstrijd op de verkopen?
'Iedere winstpartij van Oranje, betekent voordeel voor Sony. Meer exposure voor 4K in Nederland en daardoor worden er meer tv’s verkocht. Pas als het Nederlands Elftal uitgeschakeld wordt, zul je zien dat de verkopen niet meer toenemen.
Hoe bekend is de betekenis van 4K en is dit reeds een belangrijke verkoopargument?
'4K is in Europa nog niet zo bekend als in Azië en Noord- en Latijns Amerika, waar men veel meer over 4K spreekt. In Europa is Ultra HD de marketingterm. Sony is de officiële sponsor van het WK en heeft daarom ook een special FIFA World Cup 4K-tv op de markt gebracht. Bij alle voetbalwedstrijden komen 'Sony' , '4K' & ‘ See more detail’ zeer frequent in beeld. De exposure en lading van 4K zal zeker helpen in Europa om ‘4K Ultra HD’ bekender te maken. Op de winkelvloer is 4K - Ultra HD zeker bekend. 4K - Ultra HD geldt als de nieuwe standaard bij televisies en is het hét verkoopargument voor consumenten die nu een tv kopen. De meesten willen beschikken over de nieuwste technologie, zeker nu de schermen betaalbaar zijn. Er komt steeds meer 4K-content beschikbaar en Sony Pictures brengt 4K-films op de markt. Ook zal Sony de WK-finale opnemen en uitzenden in 4K UltraHD (wat daar allemaal bij komt kijken staat in de infographic.). Bij een aantal winkels is daags na de WK wedstrijd al een 4K clip beschikbaar als demo content voor op de winkelvloer.'
Sportsponsoring van zo’n groot evenement wordt uiteraard internationaal bepaald. Hoeveel invloed kun je als marketeer lokaal nog uitvoeren op een WK-campagne?
'De WK/branding wordt inderdaad op global niveau bepaald. Lokaal bepalen we de on- en offline activatie en de communicatie op winkelvloer. Verder zetten we in op WK-promoties en branding/partnerships met Nederlandse partners, waaronder Staatsloterij, Radio538 en BNR. Daarnaast is er er een internationale Sony WK oneStadium-website beschikbaar. Om het ultieme fangevoel te benadrukken, wordt op de boarding naast het veld 4K ook geladen via #onestadium.'
13 juli is de WK-finale. Welke punten –naast de daadwerkelijke verkopen- zijn van belang om dit sponsorship een succes te noemen?
'We zien meer positieve buzz rond het merk Sony. De verkoop van Sony-producten hebben meer dan goed geprofiteerd van de grote media aandacht rondom het WK. Op de (offline & online) winkelvloer is de aankoopintentie met meer dan 25 procent toegenomen. Veel retailers hebben daarom hun forecast voor de verkoop van Sony naar boven bijgesteld en daar zijn we heel blij mee. Daarnaast zijn voor ons de toegenomen bekendheid van 4K / Ultra HD en het gebruik van de hashtag belangrijke succesindicatoren.'