'The end of cheap food', kopte The Economist twee weken geleden al, en ook in Singapore beginnen de gevolgen merkbaar te worden. En dat voelt de gewone man in zijn portemonnaie. Met name de altijd kwetsbare laagstbetaalden, die in Singapore overigens nog een stuk minder verdienen dan in Nederland.
Maar gelukkig is er de innige verbondenheid van bedrijfsleven en politiek in de BV Singapore. Heeft de politiek een probleem, dan biedt het bedrijsleven gehoorzaam uitkomst. In casu, FairPrice.
FairPrice is 's lands grootste supermarktketen, zeg maar een soort kruising tussen Albert Heijn en Aldi. Positionering is niet bepaald de top van de markt. (Dat is Cold Storage, dat overigens nog een tijdje tot de Ahold-stal heeft behoord.) Net als Aldi legt FairPrice nadruk op een breed pakket aan eigen merken en andere laaggeprijsde artikelen, maar dan wel in combinatie met het merkenassortiment van een gemiddelde Albert Heijn.
Handig detail: FairPrice is eigendom van de NTUC, 's lands grootste vakbondcentrale, die op zijn beurt weer innige banden onderhoudt met de regeringspartij PAP.
En zo komen marketing en politiek netjes bij elkaar. De regering, die met name voor de hogere inkomens kan bogen op een gezwinde economische voorspoed, moet ook iets te bieden hebben voor de laagstbetaalden, die het slachtoffer dreigen te worden van de hoge voedselprijzen. Dus FairPrice belooft de prijzen constant te houden van een pakket van 500 eerste levensbehoeften, met name eigen merkartikelen. En om zeker te stellen dat iedereen beseft dat je dus nog steeds goedkoop boodschappen kunt doen, maakt 's lands grootste krant de Straits Times er een kamerbreed openingsartikel op de voorpagina van. Had ik al gemeld dat de ST behoort tot Singapore Press Holdings, op zijn beurt eigendom van Temasek Holdings, het investeringsvehikel van de Staat ingapore?
Albert Heijn en iedere andere supermarktketen zouden een fortuin overhebben voor een openingsartikel in De Telegraaf dat er uitziet als de weekadvertentie. Maar ja, de Nederlandse regeringspartijen zwaaien nu eenmaal niet de scepter over zowel Ahold als Uitgeversmaatschappij De Telegraaf. Zou Balkenende wel willen, denk ik. En natuurlijk zou de journalsitieke onafhankelijkheid van de Telegraaf-redactie een spaak in het wiel steken. Nou ja, in theorie althans.
Maar waar journalistieke onafhankelijkheid volkomen afwezig is, vormen marketing en politiek een krachtige combinatie. Welkom in Singapore, Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!