Daardoor kan het gebeuren dat freelancers door hen geschreven artikelen terugvinden in uitingen van bedrijven en andere instanties, zonder dat ze daar vooraf over ingelicht worden of over mogen meebeslissen. Dat blijkt uit een nieuwe overeenkomst (PDF) die diverse redacties van Sanoma-titels vandaag naar hun freelancers stuurden. De wijzigingen zijn een aanvulling op de in 2010 opgestelde ‘regeling gebruik opdrachtmateriaal’, waarin Sanoma zichzelf het recht al voorhield werk van freelancers door te verkopen aan derden. Het mediabedrijf voert de aanpassingen door omdat de vraag naar het gebruiken van artikelen uit Sanoma-titels volgens het bedrijf enorm is toegenomen. ‘Hiertoe hebben wij het proces van in gebruik geven van content aan derden vereenvoudigd.’ De freelancers delen uiteindelijk zelf ook mee in de winst: 30 procent van de opbrengst gaat naar de freelancer, de overige 70 procent steekt Sanoma zelf in de zak (PDF). Freelancers gaan automatisch akkoord als ze na 1 juni nog opdrachten aannemen van Sanoma-titels.
Bron: Villamedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!