Premium

Rik Heijmen begint Monsley: ‘We willen Amazon voor mentale gezondheid worden’

Reclameman en marketeer wil met online programma mentale gezondheid ‘leuker’ maken.

Rik Heijmen en Anoek Gerlings

Rik Heijmen (onder meer ex-Kokoro en MakerStreet) is de start-up Monsley begonnen. Hij wil binnen zes jaar honderdduizend Europeanen online mentale zelfhulp bieden bij onder andere relatieproblemen, rouwverwerking en burn-out. Monsley begint met hulp bij relatiecrises. 

Heijmen is ervaringsdeskundige – hij scheidde in 2017 – en kreeg bij de overname van zijn reclamebureau Kokoro door MakerStreet de ruimte om na te denken over wat hij echt wilde. Dat werd Monsley. ‘Ik kon zelf bij mijn relatieproblemen weinig met therapeuten en zelfhulpboeken. YouTube en e-learning sites vond ik wél goed in het overbrengen van informatie en inzicht. Op die manier wil ik Monsley ook verder brengen.’

Dat doet hij samen met relatietherapeut en psycholoog Anoek Gerlings. 


'Monsley gaat je liefdesrelatie niet redden. Wel leren stellen zélf hun relatie te verbeteren met online hulpprogramma’s.'

Luchtigheid en humor

Mensen met mentale problemen wachten te lang met hulp zoeken. Bij relatietherapie is dat gemiddeld zelfs zes jaar, zegt Heijmen. ‘De grootste drempel om relatiehulp te zoeken, is niet schaamte, maar dat mensen hun problemen het liefst zélf willen oplossen. Ze weten vaak alleen niet hoe ze dat moeten doen, met als gevolg dat problemen te lang voortduren en verergeren.

Monsley wil komen met een nieuwe effectieve oplossing. ‘We gaan mentale gezondheid laagdrempeliger en leuker maken. Door het inzetten van super-menselijke video’s, meer luchtigheid, geen moeilijke woorden en de klantvriendelijkheid die in de gezondheidszorg vaak ontbreekt. Maar vooral ook met humor.’

Zo introduceert Monsley vier bitterzoete anti-Valentijnsdagkaarten met kleine ergernissen waarin veel geliefden zich zullen herkennen. De gratis kaarten zijn fysiek verkrijgbaar en online te versturen
 

Monsley Valentijn

De vervolgstap is volgens Heijmen om, naast online relatiehulp, ook nieuwe programma's te ontwikkelen voor burn-out en rouwverwerking. ‘Binnen enkele jaren willen we uitgroeien tot dé “Amazon for mental health”. Een grote ambitie, maar ik ben nog steeds marketeer en wil het bedrijf zo laten groeien.’

Monsley heeft een ‘pre-seed’ investering van twee ton gekregen van een aantal geldschieters.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie