Na enkele magere jaren ziet Reed Elsevier de omzet en winst weer groeien. Motor van die groei zijn de online diensten.
De Brits-Nederlandse uitgever haalt nu 40 procent van zijn omzet langs elektronische weg binnen. Over drie jaar zal dat meer dan de helft zijn, voorspelt president-directeur Crispin Davis.
Reed Elsevier publiceert (elektronische) wetenschappelijke tijdschriften en vakbladen, maar heeft ook vacaturesites, databases en online leermiddelen.
Davis: 'Internet levert ons nu een omzet op van 2,5 miljard dollar per jaar. We zijn daarmee een grote speler op het net. En 25 procent van die omzet komt uit producten die in de afgelopen vijf jaar zijn ontwikkeld. Ik maak het waarschijnlijk niet meer mee, maar Reed Elsevier wordt uiteindelijk helemaal online business.'
Reed Elsevier heeft een reeks online diensten voor de juridische wereld, van zoekmachines voor jurisprudentie tot managementsystemen voor het advocatenkantoor.
Daarmee zijn nog hele markten te winnen, zegt Davis: 'In juridische dienstverlening is Japan de tweede markt ter wereld, na de Verenigde Staten. Maar van de publicaties op dit gebied verschijnt 99 procent er op papier. De grootste juridische uitgeverijen van Japan zijn familiebedrijven, en geen ervan biedt online diensten aan.'
Mogelijkheden zijn er genoeg op het net, je moet alleen manieren vinden om er geld mee te verdienen, zegt Gerard van de Aast, die de divisie vakbladen leidt. '
Alle onderdelen van het bedrijf zitten in de overgang van gedrukt naar elektronisch. Gedrukte vakbladen belanden op het bureau van de lezer, die weinig tijd heeft. Met de lezer hebben we langs die weg een kwartier per week contact, als we geluk hebben. In alles wat de lezer de rest van de week doet, spelen we geen rol.'
'Online kun je dat wel doen. Het biedt je veel meer mogelijkheden om de klant services en informatie te leveren, bijvoorbeeld door zoekmachines aan te bieden of services voor het vergelijken van producten. In de vakbladen hebben we productnieuws. Wat is er dan mooier dan naar een site gaan waarop je dat kunt vergelijken met informatie over alternatieve producten?'
Die ontwikkeling zorgde ervoor dat Google bij Reed Elsevier aanklopte. De zoekmachine kwam met de uitgever overeen dat trefwoorden die de gebruiker van online diensten van Reed Elsevier hanteert, werden gelinkt met advertenties bij Google. Die links leveren de uitgever geld op, niet alleen bij Google maar ook bij diens concurrent Yahoo.
De vakbladen van Reed Elsevier hebben het in Nederland moeilijk; vorig jaar daalde de omzet 3 procent.
De economische stagnatie is een oorzaak, zegt Van de Aast, maar kan het verschil met de gezonde groei in bijvoorbeeld Groot-Brittannië niet verklaren.
'De Britten zijn eerder begonnen met de ontwikkeling van online diensten. In Nederland groeien de online producten nu hard, maar het volume is relatief klein.'
Met andere uitgevers snakt Reed Elsevier naar een verbetering van het economisch klimaat in Nederland.
Maar de toekomst zal worden bepaald door de groei van de online diensten, zegt Van de Aast.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!