Premium

Marketeers: ‘Purpose belangrijkste factor bij voorkeur werkgever’

Unilever staat wereldwijd in de top 3 van meest aantrekkelijke werkgevers voor marketeers.

Purpose matters

Onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA), de overkoepelende bond van adverteerders wereldwijd, wijst uit dat bedrijven c.q. merken door marketeers aantrekkelijk worden gevonden om voor te werken, als zij een sterke en heldere purpose en missie hebben. Dat is althans de factor die bovenaan hun lijstje staat. Als tweede pre noemen zij ‘sterke merken in het portfolio’ en als derde ‘een solide staat van dienst’.

Uit het onderzoek, dat wereldwijd werd gedaan onder 430 respondenten, blijkt dat er nogal wat cultuurverschillen zijn. Purpose wordt bijvoorbeeld een stuk minder belangrijk gevonden door media- en digitale markeers, marketeers die gestationeerd zijn in Zuidoost-Azië en door beginnende marketeers.

Man/vrouw

Ook zijn er wel verschillen te zien tussen mannelijke en vrouwelijke marketeers. De mannen vinden het belangrijker om te werken voor bedrijven met sterke merken in het portfolio, terwijl vrouwen meer aanslaan op duurzame en ethische businessmodellen. Dat laatste geldt trouwens ook voor marketeers die in Europa gestationeerd zijn.

Goede voorspellers voor het aantrekken van marketingtoptalent, zo blijkt althans uit het WFA-onderzoek, zijn 1. Een klantgerichte filosofie, 2. Een focus op innovatie en 3. Een ijzersterke reputatie in het kweken van marketingtalent. Als meest aantrekkelijke werkgever noemde de respondenten eerst Apple en daarna Unilever en Procter & Gamble. 7 procent vindt zijn huidige werkgever het meest aantrekkelijk.

Over het onderzoek

Het onderzoek kwam tot stand in samenwerking met twaalf nationale adverteerdersbonden, waaronder die van de VS, het VK, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en in Europa verder onder andere Ierland en Portugal. (De Nederlandse BVA nam geen deel aan het onderzoek.) Meer dan 430 marketeers werden ondervraagd.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie