Tekst Katja Kreukels
Edward Herath (31) uit Londen is sinds afgelopen zomer de nieuwe digital & social media account director bij Weber Shandwick Nederland. Zijn nummer één skill is naar eigen zeggen verhalen vertellen.
Hoe werd een afgestudeerd journalist een pr-man?
‘Toen ik in 2012 in Farnham afstudeerde, was het medialandschap al compleet veranderd. Je leven lang werken voor één krant was ‘old school’. Ik besloot toen een pragmatische ommezwaai te maken en ging me verdiepen in hoe bedrijven hun verhalen vertellen.’
Je ging met je tijd mee.
‘Ja. Voor mij zijn journalistiek en pr twee industrieën met uitwisselbare eigenschappen. Ze kunnen bovendien niet zonder elkaar.’
Zes jaar lang werkte je voor verschillende bureaus in Londen. Waarom maakte je deze sprong naar Nederland?
‘Nederland is een heel pragmatisch land met een sterke ondernemingsgeest. Heel efficiënt. Ze omarmen creatieve technologieën en innovaties. Net als ik. En ik hou wel van de directe ‘upfront’ benadering van Nederlanders. Alleen de taal moet ik nog leren.’
En Weber Shandwick?
‘Dat bedrijf stond op mijn persoonlijke bucketlist als werkplek nummer één om voor te gaan werken. Zij lopen voorop als het gaat om digitale innovatie. Dit jaar zijn we door The Holmes Report weer uitgeroepen tot hét pr-bureau wereldwijd.’
Jij wilde bij het winnende team horen?
‘Werken bij Weber Shandwick was mijn grootste droom tot nu toe. Hoe zij werken, heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Je zou het een geïntegreerde mediabenadering kunnen noemen. Een van onze nieuwe klanten is Philips TV. Hun doelgroep bereiken we via digitale platforms, social media, websites, doelgerichte content. We zijn overal, 24/7. Elk ‘touchpoint’ met Philips TV koppelt je aan een verhaal over die ultieme kijkervaring en het gevoel dat je na de aankoop deel gaat uitmaken van de Phillips TV-gemeenschap. Een gemeenschap die met je meedenkt, er voor je is.’
Hoe ging het dan bij Engelse bureaus?
‘Daar was mijn ervaring destijds dat de focus vaak lag op één aspect. Of er werd gekeken naar de pr-kans, of naar de digitale kans. Het werd niet aan elkaar gekoppeld. En er werd te veel voor de klant gedacht. Niet samen met de klant. Ik geloof heilig in een geïntegreerde aanpak.’
Wat doe jij nu precies?
‘Ik ben verantwoordelijk voor de digitale en social media-activiteiten voor onze klanten. Denk aan het opzetten van strategieën, het toezien op digitale content en social media management. Maar mijn nummer één ‘key-skill’ is verhalen vertellen. Creatieve, mooie, menselijke verhalen. Heel precies en consequent. Geen platte verkoopplaatjes. Een consument wil niet zomaar iets kopen. Die wil meegenomen worden op reis. Ik begeleid die digitale reis.’
Waar droom je van?
‘Ik heb geen grote dromen en ik hoef ook niet de wereld te veranderen. Door mijn verhalen een glimlach op iemands gezicht is genoeg. Daar word ik blij van.’
Hoe houden jullie bij Weber Shandwick het tempo bij in die snel veranderende digitale wereld?
‘We onderzoeken continu de trends, met de vraag of en hoe we ze inzetten. Dat kunnen grote ontwikkelingen zijn, zoals virtual en augmented reality. Maar ook kleinere trends zoals de groei van mobiele apps en nieuwe adverteermogelijkheden via sponsored content volgen we op de voet.’
Hoe is het voor een Britse Aziaat met familiewortels in Sri Lanka om in Den Haag te werken?
‘Ik ervaar Nederland als een stuk liberaler dan Brexit-Engeland. Ik word beoordeeld op mijn werk en krijg geen rare vragen over mijn afkomst. Dat komt natuurlijk ook omdat ik voor een multi-etnisch en internationaal bedrijf werk, waar diversiteit hoog op de agenda staat. Een tijd lang in een ander land werken kan ik iedereen aanraden. Het maakt mij tot een beter persoon.’
Hoe dat zo?
‘Het ervaren van andere culturen, andere concepten, geeft mij een beter gevoel over het leven. Ik voel me completer. Ik geloof ook echt in meer integratie, zowel op werkniveau als maatschappelijk. Het draagt bij aan een betere wereld.’
Idealen of het grote geld?
‘Iedereen werkt voor geld. Tenzij je voor een ngo werkt. Maar ik kwam niet naar Weber Shandwick voor het geld. Ik ben er sterk van overtuigd dat je moet houden van je werk. Anders kom je ’s ochtend niet uit je bed. Ik ga elke dag voor die glimlach. Dat iemand iets koopt dat zijn leven mooier maakt.’
En die journalist in jou? Is die overleden?
‘Nee, ik gebruik mijn journalistieke vaardigheden op een andere manier. Ik vertel nog steeds krachtige, betekenisvolle verhalen, maar dan voor bedrijven. Als het maar oprecht is. Geen ‘fake news’. Aan het eind van de dag moet elk verhaal dat je vertelt kloppen als een bus. Of het nu voor een krant of voor een bedrijf is.’