Oprichters Funda beginnen zomoto.nl

Nederland is een nieuwe automotive site rijker: Zomoto.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ambitie: 'een website om de consument met alles op autogebied te helpen en die volledig vanuit de consument denkt en handelt'.

De nieuwe website wil het grootste en meest actuele aanbod van occasions presenteren.

Met een waardebepaling-tool kan gratis de waarde van een auto bekeken worden. En onder de noemer 'ontdek de beste autodeal' kan de juiste auto gezocht worden.

Naast een inschatting van de maandelijkse kosten wordt daarbij modelinformatie, met milieu- en veiligheidsscore, in beeld gebracht. Via kunnen auto's gratis te koop worden aangeboden.

En wie maakt het? De ex-directie van Funda.

In Nederland vinden jaarlijks circa twee miljoen occasion transacties plaats met een gemiddelde vraagprijs van ? 14.000. 90 procent van de consumenten oriënteert zich via internet.

De verwachting is dat in 2012 zo'n 15 procent van de particuliere auto's via internet verkocht wordt.

En net als de huizenmarkt voor Funda, is ook deze markt ondoorzichtig. 95 procent van de Nederlandse automobilisten vindt althans de markt van occasions niet transparant. Zegt zomoto.

23 procent vindt de markt zelfs heel ondoorzichtig. En 82 procent zegt geen verstand van auto's te hebben. Bij de koop van een andere auto roept de helft van de Nederlanders hulp in.

Over bestaande autowebsites oordeelt ruim 70 procent dat het beter kan. Dit blijkt uit onderzoek van Zomoto, uitgevoerd door Maurice de Hond/Peil.nl.

Zomoto doorzoekt bekende en grote autosites: AutoTrack, Auto Trader, AutoTelegraaf, AutoScout24, Autokopen en Marktplaats. De resultaten worden nu gecombineerd in een totaaloverzicht.

Deze week resulteert dat in een aanbod van circa 400.000 occasions. De nieuwe website richt zich op alle automobilisten die op zoek zijn naar een (nieuwe) auto; zowel autokenners als mannen en vrouwen die geen of beperkte autokennis hebben, maar wel inzicht in kosten willen hebben.

Zomoto verwacht binnen een jaar 500.000 bezoekers per maand te realiseren. Door innovatie moet dit bezoekersaantal stijgen. Met name advertising (bannering en smart sponsoring) en upgrades van listings zullen voor de inkomsten zorgen, hoopt zomoto.

Marque Joosten, directeur Zomoto (rechts op de foto), zegt: 'De autobranche is continue in beweging. Internet biedt de sector allerlei nieuwe mogelijkheden. Huidige websites zijn echter veelal gebaseerd op oude rubrieksadvertentie-modellen.

'Een listing wordt beschouwd als een losse advertentie en niet als een onderdeel van een rijke database. Zomoto is volledig onafhankelijk en niet gebonden aan een uitgeverij of dealerorganisatie. Zomoto stelt de consument centraal en ondersteunt de zoektocht naar een andere auto met een gebruiksvriendelijke en uiterst transparante website met een volledig aanbod van occasions.'

Zomoto is dus het initiatief van Marque Joosten en Marijn Pijnenborg (links op de foto). Zij stonden eerder aan de wieg van Freeler, de eerste gratis internet service provider.

Vanaf 2001 waren zij zes jaar lang verantwoordelijk voor Funda, de succesvolle en veruit grootste onroerendgoed site van Nederland. Ze gingen begin 2007 weg bij Funda met onenigheid, omdat ze sneller wilden dan de NVM, de eigenaar van Funda.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie