Per dag vervoert de NS meer dan 1 miljoen reizigers en ongeveer 24.000 medewerkers zijn dagelijks in de weer om te zorgen dat de treinen op tijd op de juiste plek aankomen. Organisatorisch natuurlijk een operatie die zijn weerga binnen het ov niet kent.
Conducteurs en machinisten hebben managers en die hebben ook weer leidinggevenden boven zich. Veel van die managers zien en spreken hun medewerkers maar één keer in de zes weken. Dat is niet bevorderlijk voor de kennisdeling, uitingen van ongenoegen of een verbetering van de verstandhouding, zag communicatieadviseur bij de NS Sanne Abalain (28).
Geen onderwerp geschuwd
Ze bedacht vorig jaar een toen nog onconventionele oplossing en kwam met Succes@NS vlogs: ongescripte vlogs van teammanagers, verzonden via interne Whatsappgroepen. De vlogs werden al snel omarmd en maakten de gehele organisatie communicatiever. Zelf zegt Abalain daarover dat ze het leven van de NS’er dichterbij wilde brengen en dan is het belangrijk de thema’s luchtig en ludiek te houden.
De ongepolijste vlogs toonden de dagelijkse werkzaamheden van een diversiteit aan medewerkers. Daarbij werd geen onderwerp geschuwd: zorgen werden geuit, problemen aan de kaak gesteld en successen gedeeld. Zo bereikten collega’s elkaar én uiteindelijk ook de raad van bestuur, die de dialoog aanging waar nodig. Overall leidden de vlogs tot meer openheid tussen managers en medewerkers.
Spannende dilemma's
Het Succes@NS leverde Abalain een nominatie op voor Communicatietalent van het jaar 2020, waar ze het tot de laatste drie finalisten schopte. ‘Ik wilde vooral vertrouwen en vrijheid geven en daar kreeg NS authenticiteit en spannende dilemma’s voor terug’, zo vertelt ze enthousiast vanaf haar vakantieadres in Italië. ‘Er ontstond zelfs even ophef met de vakbonden toen het ging over de keuze om te investeren in mensen of om met de NS verder Europa in te gaan. Dat werd gepresenteerd met een scherp randje, maar opende juist daardoor een constructieve dialoog.’
Impact
Abalain is gegroeid in haar functie en inmiddels medior adviseur van de afdeling communicatie & corporate affairs, waar ze zich bezighoudt met communicatievraagstukken op tactisch en strategisch niveau. ‘De NS is een gaaf bedrijf en ik vind wat ik nu doe echt leuk. Het is innovatief en de impact is zowel intern als maatschappelijk van groot belang. Zo zit ik in het crisiscommunicatieteam en daar gebeurt nu natuurlijk van alles.’ Ze onderkent het belang van de NS in samenleving en zegt dat dat haar werk erg interessant maakt.
Gewaardeerd & gehoord
De vlogs van Succes@NS hebben ertoe geleid dat teammanagers dichterbij hun medewerkers staan en dat collega’s opener en eerlijker zijn. ‘Bepaalde medewerkers durfden zich eerder niet uit te spreken. Nu voelen ze zich meer gewaardeerd en worden ze eerder gehoord.’
Zelf weet ze precies hoe dat voelt: ‘Ik vind het zelf soms ook best eng om altijd zo open en eerlijk te zijn. Ik ben heel informeel en je weet nooit hoe daar binnen een bedrijf op gereageerd wordt.’
Sanne Abalain (28) heeft een BA in Communicatie - en Informatiewetenschappen (Radboud Universiteit Nijmegen) en een MSc Communication Science: Corporate Communication (UvA). Ze begon in 2015 als Operationeel management trainee bij de NS. Nu is ze Communicatieadviseur op strategisch niveau en was ze finalist voor de titel communicatietalent van het jaar 2020. |
Talentspotting met Abalain is terug te vinden in de oktobereditie van het vakmagazine Adformatie.