Onderzoek Adobe voorspelt sterke stijging aandeel inhouse in programmatic

62% marketingprofessionals denkt over vijf jaar alle programmatic advertentie-inkoop zelf te doen.

Voor het onderzoek heeft Adobe zestig klanten ondervraagd, zowel merken als mediabureaus, in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Benelux en Scandinavië. Uit de reacties die dit heeft opgeleverd, valt op te maken dat de groei in programmatic advertising onverminderd doorzet. Tevens geven respondenten massaal aan dat ze de komende jaren programmatic-inkoop in huis zullen
 
Het overgrote merendeel van de respondenten (60% van de merken en 89% van de mediabureaus) verwacht dit jaar meer te besteden aan programmatic advertentie-inkoop.
 
Programmatic uitgaven overstijgen tv-reclame
Meer dan de helft (52% merken, 56% mediabureaus) gelooft dat de programmatic-uitgaven binnen drie tot vijf jaar die aan tv-reclame zullen overstijgen. 14% van de ondervraagde 'merk marketeers' meent zelfs dat dit nu al het geval is. Volgens Adobe een duidelijk signaal dat online doelgroepen voor marketeers belangrijker worden dan het realiseren van tv-bereik.
 
Het groeiende belang van online doelgroepen is ook terug te zien in het feit dat marketeers van alle ondervraagde merken van plan zijn om programmatic technologie zelf in huis te halen. Liefst 62% van de ondervraagde marketeers zegt van plan zijn om alle programmac advertneie-inkoop zelf te gaan doen tussen nu en vijf jaar, terwijl nog eens 38% een deel van de programma inkoop in huis wil halen.
 
Van de marketingprofessionals bij mediabureaus zegt 78% dat 'sommige elementen' van programmatic advertentie-inkoop in-house zullen worden opgepakt. Het feit dat zowel merken als mediabureaus zich op het terrrein van programmatic-inkoop begeven, betekent volgens Adobe dat partijen tot een duidelijke taakverdeling moeten komen bij programmatic advertentie-inkoop.
 
Data en personalisatie grootste uitdagingen
Het onderzoek benoemt ook een aantal kansen en uitdagingen met betrekking tot programmatic advertentie-inkoop. De grootste kansen zien respondenten in de groei van programmatic tv (38% ‘merk-respondenten’, 56% ‘mediabureau-respondenten’) en cross-screen metingen en optimalisatie (38% ‘merk-respondenten’, 22% ‘mediabureau-respondenten’).
 
De grootste uitdagingen voor de respondeten liggen op het gebied van data en personalisatie. Van de marketing respondenten noemt 33% 'toegang tot data voor personalisatie' een aandachtsgebied. Bij de mediabureau respondenten noemt eveneens 33% het 'effectief meten van resultaten' als belangrijke doelstelling.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie