Premium

OBI4wan neemt Buzzcapture over

Overname moet internationale ambities realiseren.

Het Amsterdamse reputatie-analysebureau Buzzcapture wordt overgenomen door het Zaanse OBI4wan, ook een leverancier van SaaS-oplossingen op het gebied van socialemediamonitoring en webcare. Door de samenvoeging willen de partijen (met OBILytics, onderdeel van OBI4wan) hun positie als marktleider op het gebied van webcare en media monitoring versterken.

Zowel OBI4wan als Buzzcapture zal voorlopig onder eigen naam blijven bestaan.

De ceo’s van OBI4wan, Alexander de Ruiter (links op de foto), OBILytics, Alex Slatman (rechts), en Buzzcapture, Alex van Leeuwen (midden), geven aan dat ze op deze manier een sterk fundament willen leggen ‘om een grote Europese speler te worden’.

Krachtenbundeling

Buzzcaptures Alex van Leeuwen noemt de match tussen OBI4wan en Buzzcapture logisch. OBI4wan is volgens hem goed in oplossingen voor webcare en messaging, Buzzcapture biedt tooling en service voor monitoring en reputatie-analyse. ‘De krachtenbundeling brengt de expertise, inhouse kennis en development van beide partijen samen’. Dit moet zich gaan uiten in ‘innovatieve oplossingen voor reputatie-analyse en customer service.’

Waarom deze samenwerking?

Alexander de Ruiter: ‘Door het combineren van beide proposities zijn we in staat om alle klanten totaaloplossing te bieden vanuit dezelfde data. Daarnaast geeft het ons de slagkracht om internationaal verder uit te breiden.’

Meer schaalbaarheid

Van Leeuwen geeft aan dat het vernieuwde aanbod meer schaalbaarheid en een volledigere oplossing moet bieden voor corporate communicatie, marketing en socialemedia-disciplines binnen organisaties. 

De Ruiter: ‘Organisaties kunnen op termijn beide oplossingen op basis van nog meer data gaan gebruiken, waarbij er voor zowel pr en communicatie als voor webcare een consistent inzicht ontstaat in berichten, reputatie en performance.’

Kantoor in Berlijn

OBI4wan werkt op dit moment met klanten in zo’n 11 landen. De Ruiter: ‘Maar we zien dat de markt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zich snel ontwikkelt en we zullen ons daar in 2017 en 2018 extra op richten. Dit doen we bijvoorbeeld door het openen van een kantoor in Berlijn op 15 maart, zodat we de lokale vertegenwoordiging hebben met native collega’s.’

Alex Slatman: ‘We werken de laatste jaren aan het uitbreiden van onze internationale dekking. Daarnaast zien we dat er nog steeds kansen liggen op het gebied van bijvoorbeeld betere sentimentanalyse, meer betekenisvolle tagcloud en nog meer tools.’

Buzzcapture en OBI4wan werken voor klanten zoals ING, DHL, VICE Media, Warchild, Bol.com, Boskalis, Schiphol, Univé, NS en McDonald's.

In juli vorig jaar nam private equity-investeerder Main Capital (gericht op de softwaresector in de Benelux en Duitsland) een substantieel belang in OBI4wan en OBILytics.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie