Het zal niemand in Twitterend en mediaminnend Nederland ontgaan zijn: NRC heeft een nieuwe look.
Met tweets over ‘hoogspanning op de redactie’ en ‘laatste seconden voordat de krant valt’ werd de spanning omtrent de ‘make over’ een beetje opgevoerd, maar het is de vraag of de NRC-lezer vandaag ook echt met een vol verwachting kloppend hart naar de brievenbus of kiosk is gesneld. Want zoals wel vaker het geval is bij een restyling in de media: hoe vernieuwend, baanbrekend en ‘helemaal van nu’ een krant of tijdschrift ook uit de wasstraat komt, voor de lezer betekent het vaak gewoon een fris laagje verf.
En dat frisse laagje verf bestaat bij het NRC uit een nieuwe structuur die beter moet aansluiten op het tabloidformaat waar de krant in maart 2011 op overstapte. Doordeweeks bevat NRC vanaf nu drie katernen met de grootste aandachtsgebieden: nieuws, economie en cultuur. Ook is de titelbalk aangepast, de navigatie via intro’s en trefwoorden verbeterd en er worden er nieuwe letters gebruikt, in de vorm van de Publico en de Guardian. De uitneembare katernen zijn vanaf nu voorzien van een visuele cover.
De art director die NRC onder handen nam is de uit Duitsland afkomstige Christine Schille, die ook verantwoordelijk was voor de vormgeving bij de Financial Times Deutschland en de Financial Times in Londen. Peter Vandermeersch belooft in een blog op nrc.nl niet in te zullen leveren op het aantal woorden. De nieuwe slogan van NRC luidt: ‘Durf te denken’. Vandermeersch: ‘Ik nodig u, beste lezer, uit om dat samen met ons te doen.’
Benieuwd naar het nieuwe jasje? Oordeel zelf.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!