Premium

Money Matters: Nanne Bos, chief communications officer bij Aegon Group

In de rubriek Money Matters vragen we mensen uit het vak naar hun koopgedrag, merkvoorkeur en -afkeer om te eindigen met de 'jackpotvraag'

Money Matters: Nanne Bos, chief communications officer bij Aegon Group
Foto: Tim Stet

Money Matters:Nanne Bos is sinds begin dit jaar chief communications officer bij Aegon Group. Hiervoor was hij acht jaar lang global lead of brand management bij ING. Waar geeft hij zijn geld aan uit?

Wat is je mooiste aankoop ooit?

‘Ze zeggen dat er twee momenten zijn waarop een booteigenaar gelukkig is. Het moment van aankoop en het moment van verkoop. Dat kan ik beamen. Jarenlang heb ik een oude houten speedboot uit de jaren zestig gehad. De mooiste aankoop die ik ooit heb gedaan. Als de motor functioneerde, de boot niet lekte en net vers in de lak stond, bracht die boot mij in een staat van euforie. Precies dat gevoel kreeg ik ook toen ik eindelijk een nieuwe eigenaar had gevonden.’

Aan welke producten geef je te veel geld uit?

‘Het leven is als een parelketting. Als je erop terugkijkt is het een rijgsnoer van hoogte- en dieptepunten. Ik geef graag geld uit aan de hoogtepunten. Dus lekker eten en reizen met mensen van wie je houdt. Ervaringen in plaats van bezittingen dus.’

Welk merk brengt je van A naar B?

‘Sinds kort rijd ik een Tesla. Ik ben een petrolhead en het heeft even geduurd om de geur van benzine mentaal los te laten. Maar ik ben bekeerd, de ervaring die een Tesla biedt is niet te vergelijken met de ervaring als die van een benzineauto. Na een paar weken begon ik de auto’s die nog op fossiele brandstof rijden als zwaar verouderde voorwerpen te zien. Ik heb veel respect voor het merk Tesla, maar ben wel erg benieuwd hoe het merk zich zal blijven onderscheiden nu elektrisch rijden langzaam de norm wordt.’

Om welke aankoop lach je je vrienden (stiekem) uit?

‘Ik hou van oude dingen. Dingen met een ziel, zoals mijn moeder vroeger zei. Ik kan blijer worden van een product dat al een leven heeft gehad maar karakter heeft, dan van iets dat gloednieuw is. Ik lach dus stiekem vrienden uit voor wie ‘nieuw’ de norm is.’

Ben je een impulskoper, twijfelaar of uitzoeker?

‘Ik kan heel lang nadenken over kleine aankopen maar ook volledig impulsief een bod doen op grotere aankopen zoals bijvoorbeeld; een huis of een boot. Ik koop wel gericht, winkelen zonder doel vind ik vreselijk. Liever zoek ik gericht op het internet.’

Koop je je luiheid af?

‘Naast mijn boot zijn mijn beste uitgaven nog steeds mijn werkster, die mijn overhemden strijkt en sinds kort de tuinman, die twee keer per jaar de boel op orde brengt. Ik ben niet lui, maar tijd is geld – en vrije tijd is schaars en bedoeld voor ontspanning. Strijken en snoeien vallen voor mij niet in die laatste categorie.’

Van welke aankoop krijg je nu nog pijn in je buik?

‘Ik heb niet veel geduld. De kleding die ik koop via internet is nog wel eens te klein of voldoet niet aan mijn verwachting. Ik ben dan zo iemand die dat niet terugstuurt maar het gewoon in de kast legt. Weggooien vind ik zonde en zo word ik continu geconfronteerd met verkeerde aankopen uit het verleden. Helaas blijft deze fout zich herhalen.’

Met welk merk wil je niet gezien worden?

‘Dat vind ik een hele lastige vraag. Mijn eigen identiteit is niet echt afhankelijk van de merken die ik draag. Maar ik ben wel gevoelig voor de schoonheid van dingen. Soms verbaas ik mij erover hoeveel lelijke auto’s er ontworpen zijn. Ik denk dat er een heel rijtje automerken is waar ik niet graag in gezien zou willen worden. Dat ligt niet aan het merk – maar wel aan het gebrek aan esthetiek.’ 

Je hebt de jackpot gewonnen! Wat koop je als eerste?

‘Ik ben een gelukkig mens in werk en privé. Dus ik denk niet dat ik rigoureus het roer om zou gooien. Als het de jackpot van de Europese loterij zou zijn dan zou ik overwegen om een eigen vliegtuig te kopen. De vrijheid om op elk moment spontaan te besluiten ergens naar toe te vliegen…’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie