Keeping a bird’s-eye on your brand

Fragmentatie van bureaus is een hardnekkige trend, zegt Pascal Boogaert. Waarom staat er geen bureau op dat enkel de consistentie van het merk bewaakt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toen pitches populair werden onder adverteerders dook opeens Scan op. Geen concurrerend reclamebureau, maar een bureau dat de adverteerder begeleidde bij de pitch en de bureaukeuze. Slim. Scan bleek een gat in de markt.Momenteel hebben we weer te kampen met een hardnekkige trend: de fragmentatie.Voor het tijdperk van de fragmentatie wist je als freelancer zeker dat je bij elk bureau een totaal andere klantenlijst aan zou treffen. Nu kun je zomaar in één week voor vijf verschillende bureaus werken, maar wel steeds voor dezelfde klant. Adverteerders zitten overal. En leggen bijna elk project bij een ander bureau neer.

Een aantal jaar geleden liet Simon Neefjes al weten bezorgd te zijn over deze trend. Sinds zijn betoog is de fragmentatie alleen maar toegenomen. Met als prettig gevolg dat ook de creativiteit toenam en de communicatie van opdrachtgevers breder, interactiever en leuker werd. Maar de nadelen zijn helaas ook alleen maar toegenomen: een versnipperde werkwijze leidt tot een versnipperd merkbeeld. De consistentie is weg. En de adverteerder krijgt het in z’n eentje niet voor elkaar om met al die verschillende bureaus één eenduidig merkbeeld te creëren.

REVIEWEN
Wordt het niet eens tijd voor een nieuw soort bureau? Een bureau wat - net als Scan destijds – een kans ziet in deze trend. Dit bureau zou dan alleen maar moeten bestaan uit creatief directeuren. Gerenommeerde, senior creatieven die van merken houden. Adverteerders kunnen deze creatief directeuren dan inhuren om hun bureaus te reviewen. Ik noem dit bureau voor het gemak even Hover; keeping a bird’s-eye on your brand. De creatief directeuren van Hover bewaken de consistentie van het merk. Voorwaarde van Hover is wel dat ze zelf geen werk gaan maken voor de adverteerder. Want dan worden ze een directe concurrent van de bureaus die ze reviewen. Hover is dan geen ondersteunend bureau meer, maar een regelrechte bedreiging.

Het Ei van Ubachs? Misschien. Maar er zijn weinig creatieven die trouw willen zijn aan één adverteerder en als creatief directeur aan de slag willen gaan bij de adverteerder. Het merendeel houdt van afwisseling. Binnen Hover kun je als creatief directeur makkelijk een merk of vijf onder je hoede nemen. Een consistent merkbeeld is bovendien veel geld waard. Maar dan moet je wel beloven om zelf geen werk meer te maken.

Pascal Boogaert is Freelance copywriter en co-founder van TheFREEforce.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie