Vandaag wordt de uitkomst van het BrandAssetValuator-onderzoek gepresenteerd.
Het is, volgens de Y&R-groep, het grootste onderzoek naar merkwaarde en merkperceptie in de wereld.
En de uitkomst: Ikea is het sterkste merk van 2007. Terwijl in 2005 de Efteling nog het best scoorde.
Na Ikea komt een ander internationaal megamerk dat snel terrein wint, Google. Op drie staat een locaal merk: CliniClowns.
André Soff, managing director van Consult Brand Strategy over de sterkste merken van Nederland: 'Als merkenman maakt de uitverkiezing van Ikea me gelukkig. Het concept is gebaseerd op een sterk idee en een sterke visie. Ikea is niet zo duur, maar prijs wordt niet erg dominant neergezet. Het businesssysteem klopt gewoon heel erg goed. Ikea wordt door de consumenten ervaren als "uniek", "toonaangevend" en "anders", "vernieuwend", "trendy" en "het geld meer dan waard".
'Verder is het zo dat Ikea niet "arrogant", "afstandelijk" en "voor de elite" wordt gevonden. Het is Zweeds, maar toch heel erg dichtbij. En dat voor iedereen. Ikea is een voorbeeld van design-esperanto.'
Top 10 sterkste merken 2007 zijn (tussen haakjes de positie in 2005):
1. IKEA (6)
2. Google (16)
3. Cliniclowns (2)
4. Efteling (1)
5. Coca-Cola (12)
6. Discovery Channel (5)
7. Amsterdam (7)
8. Senseo (3)
9. Lego (10)
10. Rode Kruis (13)
'Opvallend is de (wereldwijde) razendsnelle opkomst van Google. De categorieën internet, technologie en merken met een unieke belevenis hebben het meeste potentieel. Dit komt hun energie, visie, dynamiek en vernieuwingsdrang. Hierdoor zijn ze aantrekkelijk om klant bij te zijn, bij te werken of in te beleggen', aldus merkspecialist André Soff, die de uitvoerder van het onderzoek in Nederland is.
Soff vervolgt: 'Goede doelen zijn in de loop der jaren allen gedaald. CliniClowns is hierin een uitzondering. Zij bleven ook dit jaar in de top drie van sterkste merken van Nederland.
'Het zeer sterke imago van de goede doelen is in de afgelopen 15 jaar verzwakt. CliniClowns is een leuk goed doel en daardoor neemt het een unieke plaats in tussen het alsmaar uitdijende veld van goede doelen.'
Uit het onderzoek komt ook dat Tom Tom de sterkste stijger op merkkracht is.
Tom Tom steeg 808 plaatsen van positie 938 in 2005 naar 130 in 2007. Daarna volgen TNT (van positie 813 naar 87), Actimel (van 828 naar 229), Apple (van 801 naar 295) en Xbox (van 748 naar 279).
Verder is Marktplaats de sterkste nieuwkomer. Gevolgd door Wikipedia (47) en MSN Messenger (82).
Opmerkelijk is dat de winnaar van 2003, de ANWB, snel daalt. In dat jaar nog eerste, in 2005 uit de top10 en nu niet eens in de top30. Ook jongerenicoon H&M is aan het dalen. Soff: 'Het merk is niet meer zo uniek als het was'.
In Nederland werden in 2007 voor de BrandAssetValuator 1033 merken beoordeeld door een representatieve steekproef van ruim 1.500 volwassen.
De respondenten evalueerden de merken op 56 dimensies. In Nederland is het onderzoek nu 6 keer uitgevoerd sinds 1993. Het onderzoek werd steeds om de twee jaar uitgevoerd, maar de frequentie gaat nu omhoog. Het volgende onderzoek is in 2008.
Kenmerken sterke merken
Y&R meldt: 'De sterkste merken kenmerken zich in eerste instantie door de combinatie van uniekheid en relevantie. Deze winnende combinatie ontstaat vanuit een sterke visie en aandacht van het management op het merk en een geïntegreerde energieke uitwerking naar alle producten en diensten, winkels, communicatiemiddelen.'
'Daarnaast hebben sterke merken het meest groeipotentieel. Dit komt door het hebben van trotse en loyale medewerkers, trouwe fans, de mogelijkheid om meer te verkopen (ook buiten hun categorie) en een effectieve reclameaanpak. Hierdoor behalen sterke merken op lange termijn hogere bedrijfsresultaten dan vergelijkbare bedrijven met een zwakker merk'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!