Hoe onstpant een professional, werkzaam in de hectische wereld van de PR en communicatie? Wat doet zij na kantooruren om te ontspannen? Annematt Ruseler, hoofd communicatie en pr van digitale verzenddienst WeTransfer en arts platform WePresent, zoekt het vooral in muziek en kunst.
‘Ik zou niet kunnen leven zonder muziek. Bijna iedere ochtend dans ik met mijn kinderen. Ik vind opstaan nogal lastig en kan behoorlijk chagrijnig zijn ’s ochtends. De dag starten met muziek verzacht het begin van de dag. Dat is een van de redenen waarom ik een piano heb aangeschaft.’
‘Ik heb vroeger les gehad, af en aan van mijn 6e tot mij 16e. Maar heb toen bijna twintig jaar niet meer echt gespeeld. Ik heb een lieve pianolerares in mijn straat en heb één les van haar gehad toen ik mijn piano kocht vorig jaar. Het bleek dat ik het nog een beetje kon - noten lezen in ieder geval. Ik pingel nu rustig, het leren van de liedjes vind ik heel mindful. Ik ben nu langzaam 'Solipsism' van Joep Beving aan het leren. Zijn muziek werkt heel kalmerend. Heb tijdens mijn twee bevallingen ook naar zijn muziek geluisterd. Als ik zelf piano speel word ik gelijk rustig. Ik moet me concentreren op de noten, de muziek, en de tijd staat even stil.’
Jeff Buckley’s 'Hallelujah' luisteren in een warm bad met een glas wijn.
‘Vroeger was ik groot fan van Liam Gallagher van Oasis. Voor mijn tiende verjaardag ging ik samen met mijn moeder naar een concert. Ik was zo ontzettend nerveus, dat ik flauwviel en we de zaal halverwege het concert moesten verlaten.’
‘Ik heb twee kinderen van 5 en 2 dus ik ben vooral druk met hen. Ik fiets graag met ze door de stad, de tuin van het Rijks is een van mijn favoriete plekken. Zij vermaken zich in de fontein, en ik kan lekker een boek lezen in de zon. Voor de rest probeer ik zo veel mogelijk te zien en te reizen. Ik heb het geluk dat ik voor mijn werk regelmatig in London en de Verenigde Staten ben, en zorg dat ik zoveel mogelijk kunst zie en lekker eet als ik weg ben.’
‘Ik hou erg van perfomance art, bijvoorbeeld van Tino Sehgal. Wat ik zo mooi vind aan zijn werk is dat het je echt overkomt. Je komt terecht in één van zijn ‘situaties’, je maakt het mee, en dat is het dan. Het wordt op geen enkele manier vastgelegd, mag niet gefilmd of gefotografeerd worden - je ervaart het echt, in plaats van het vast te leggen voor social media. Het werk kan klein zijn, zoals een suppoost die ineens een opera zingt vanuit het niets en daarna weer kaartjes knipt, of juist groots, een grote pikdonkere zaal met tientallen performers erin die rondom je komen te staan en een muzikaal spel spelen. Fascinerend.'
‘Ik werk met leuke mensen, dus dat helpt. Maar ik kom vooral graag weinig op kantoor :) Ik werk veel vanuit huis of andere plekken in de stad, zodat kantoor een fijne plek blijft om face-to-face te meeten en ik geen last heb van de dagelijkse kantoorsleur.’
Deze rubriek kwam tot stand in samenwerking met studiostudio.film - creative content production.