Wat maakt een creatief succesvol? Wat beweegt talenten en leiders in de reclamewereld om succesvol te zijn in hun werk, maar vooral ook, wat doen zij graag, wat inspireert en wat ontspant als zij niet aan het werk zijn? Hannah Mulder van Selmore over haar favoriete tijdverdrijven.
Ik ga graag en vaak naar de film. Het liefst zaterdagochtend; dan ben ik zowat de enige in de zaal. Hartstikke lekker is dat. Ook ga ik vaak naar concerten. Bandjes kijken. Ik houd van nieuwe muziek ontdekken. Zo ging ik een paar maanden geleden naar Reeperbahn Festival; een showcase-festival met meer dan zeshonderd veelbelovende bands en artiesten. Maar ik kan ook uren doorklikken op Spotify. Verder houd ik van natuur. En tussen al die dingen door luister ik veel podcasts. Voortdurend. Tijdens het tandenpoetsen, fietsen, koken.
Het brengt alles samen wat ik leuk vind: beeld, tekst, vormgeving, styling, muziek, sound design, illustratie, animatie. En die staan allemaal in dienst van een goed verhaal. Het is daardoor heel lenig. Elk genre, van humor tot sci-fi en van animatie tot kostuumdrama: het kan allemaal goed en bijzonder zijn. Of slecht en doorsnee. Maar juist de breedte is interessant. Wat dat betreft zijn er wel raakvlakken met dit vak. Een goeie speelfilm begint tenslotte ook met een idee; een verhaal. En daar wordt vervolgens een wereld omheen gemaakt door allerlei disciplines te combineren.
Ik doe niet echt aan ‘lievelingsen’; ik heb een twintigtal films op gedeelde eerste plek staan. Er is er niet één de beste. De variabelen verschillen per film, en hoe je iets beoordeelt heeft te maken met de tijd waaruit het komt, de tijd waarin je het kijkt, hoe het is gemaakt, door wie, voor wie, waarom, en met welke middelen. Maar, ik houd wel een lijst bij met films die ik waanzinnig goed vind. Die gaat van Joker tot Pina en van The Shining tot Festen. En, van afgelopen jaar: Moonage Daydream en Prima Facie. Maar met deze zes, doe ik er ook meteen zestig tekort.
Muziek is niet zozeer een directe inspiratiebron. Het is wel inspirerend als het gaat om ‘mood’, of als katalysator van beeld. En natuurlijk inspireert muziek (pop)cultuur. Dat is altijd zo geweest. Het dirigeert mode, meningen, en soms zelfs hoe we ons in een maatschappij tot elkaar verhouden. Kijk maar naar punk, Bowie, hiphop, en hardcore. Wat betreft kunst: ik ga regelmatig naar musea en elk jaar naar Art Basel. Niet als verplichte kost, maar omdat ik het gewoon leuk vind. Dat het mijn referentiekader vergoot, is mooi meegenomen.
Lijstjes maken. Soms een beetje dwangmatig. Maar het geeft overzicht. Zeker aangezien er zoveel bandjes zijn die ik moet luisteren, series die ik moet kijken, en plekken die ik moet bezoeken. Er is zo overweldigend veel de moeite waard; dat probeer ik allemaal bij te houden. Lukt natuurlijk niet. Bovendien is de ene lijst nuttiger dan de ander. Zo heb ik een lijst ‘woorden die eigenlijk één woord zouden moeten zijn’ (zoals ‘hoedanook’ en ‘ookalweer’). Daar heb ik niks aan. Laat staan anderen.
Deze rubriek kwam tot stand in samenwerking met studiostudio.film - creative content production