Het rommelt erg in merkenland. Vorige week werd bekend dat de merken Hak en Jonker Fris naar een nieuwe eigenaar gaan en gisteren ging ook Van Dijk met de merken Diamant (een paar jaar geleden gekocht van Unilever) en Gouda's Glorie over in nieuwe handen.
De merken Gouda's Glorie en Diamant zijn door de familie Van Dijk ver-kocht aan de participatiemaatschappij MeesPierson Informal Opportunity Fund (het Mio-fund) en het management. Het bedrijf maakt naast deze merkartikelen in vetten ook heel veel huismerken.
Een overnameprijs willen de betrokken partijen niet bekend maken. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van ongeveer 120 miljoen euro. Er werken 235 mensen. Dat maakte de onderneming
maandag bekend.
De Van Dijk Groep produceert vanuit bedrijven in Zeewolde en Lopik dus vetten, maar ook sau-zen. Het bedrijf werd in 2003 ingrijpend gereorganiseerd.
Dat heeft volgens eigen zeggen in de afgelopen jaren geleid tot verbetering van de concurrentieposi-tie en een groei van het marktaandeel.
Fabrikanten van levensmiddelen maken een moeilijke periode door wegens de prijzenslag die al enige jaren woedt in de supermarktwereld. De nieuwe eigenaren van het bedrijf zeggen dat de
toenemende internationale concurrentie en concentratie op de markt voor vetten en sauzen een ver-regaande mate van flexibiliteit vereist.
Verder moeten de kosten omlaag en moet er een slagvaardige marktbenadering zijn. De overname door MeesPierson Informal Opportunity Fund en het management moet de slagvaardigheid en
flexibiliteit van de Van Dijk Groep extra verhogen.
Kennelijk nemen de traditionele partijen snel afscheid van hun merken en zijn er financiële partijen die er nog wel in geloven. Hoe lang gaat dit nog goed?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!