Premium

(Golden oldie) Opzij, Kotler. Hier is het nieuwe marktsegmenteren

Het beste uit 50 jaar Tijdschrift voor Marketing.

Houd maar op met het opdelen van de markt in segmenten, om je vervolgens in één daarvan te positioneren. Andersom is veel beter.

Was het een directe aanval op Kotler? Kunnen we de grondlegger van het segmenteren en positioneren nu ten grave dragen? ‘Zo was het in elk geval niet bedoeld’, zegt Frans van der Reep, strateeg bij KPN en lector e-business van de Hogeschool INHOLLAND. ‘Maar dit is wel heel groot. Dit rebelse onderzoekje gaat de kijk op de afnemer fundamenteel veranderen. Standaardsegmentaties voldoen niet meer.’

uit 2005.

Auteur Jeroen Siebelink

Beeld Maarten van Schaik

In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden dagelijks artikelen uit de oude doos. Bekijk ze allemaal in het jubileumchannel.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie