[door Lars Walder]
Kort geleden publiceerde Jelle Boumans van de Universiteit van Amsterdam een onderzoek waaruit blijkt dat een persbericht zelden één-op-één wordt overgenomen. ‘Nederlandse media geen kopieerfabrieken’ zo heet het onderzoek van Boumans. Misschien dat sommige pr-collega’s er niet blij mee zijn, maar ik wel.
Eén op de tien krantenartikelen waarin een organisatie centraal staat, is gebaseerd op een persbericht van deze organisatie, zo concludeert Boumans. De Nederlandse pers is duidelijk selectiever dan de Angelsaksische media. In de VS en aan de andere kant van Het Kanaal knippen en plakken redacties op grote schaal uit materiaal dat pr-bureaus aanleveren. Daar is zelfs een term voor: Churnalism. Ik had er nog nooit van gehoord.
Verhaal van de journalist
Nu werk ik bij een pr-bureau. Je zou wellicht vermoeden dat wij het jammer vinden dat er zo weinig persberichten worden overgenomen. Niets is minder waar. Wij hebben juist behoefte aan sterke onafhankelijke journalistiek. Het dwingt je om je beter te verplaatsen in de ontvanger. Dat komt de kwaliteit en inhoud ten goede. Een krant die voor 100% gevuld is met churnalism zou ik niet willen lezen. Ik verwacht dat de journalist een eigen verhaal maakt.
Een persbericht is wat mij betreft bedoeld als aanleiding, signalering of ‘input’ voor nieuws. Als het een goed persbericht is – met nieuwswaardige inhoud – dan is de kans groot dat er iets mee wordt gedaan. En als het dan eenmaal verschijnt, dan is het resultaat ongetwijfeld beter dan wanneer het verhaal met churnalism tot stand is gekomen.
Aaibare NGO's
Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat de persberichten van NGO’s vaker worden overgenomen dan de berichten van bedrijven. Wellicht dat zij inhoudelijk betere berichten schrijven, dat weet ik niet. Ik denk dat bij NGO’s (ook) een praktisch voordeel speelt; een hogere gun- of aaibaarheidsfactor. De journalist is immers ook een mens. Ik vermoed echter dat de berichten van de NGO’s vooral beter ‘scoren’omdat zij schrijven over maatschappelijk relevante onderwerpen. Het gáát ergens over. De meeste persberichten sneuvelen omdat zij te plat te commercieel zijn.
Scherp blijven
Wat mij betreft mogen zowel de journalistiek als de pr-branche blij zijn met de uitkomsten van het onderzoek. Zo kunnen journalisten er prat op gaan dat zij nog steeds grotendeels zelf hun berichtgeving verzorgen. De pr-wereld mag zich op haar beurt gelukkig prijzen dat haar berichtgeving in Nederland vaak grondig wordt gefilterd.
Dat komt de geloofwaardigheid van artikelen alleen maar ten goede en daarmee dus ook de waarde voor je klant. Het houdt pr-bureaus scherp, niet alleen richting journalistiek, maar ook richting klanten. Zo kun je samen met de klant blijven kiezen voor inhoud.
Lars Walder is adviseur en directeur van Bijl PR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!