In de tweede helft van 2015 is het aantal bezitters van verschillende apparaten gelijk gebleven ten opzichte van dit voorjaar. Dit blijkt uit het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media'
Dit geldt zowel voor smartphones (80 procent van de Nederlanders bezit dit apparaat), tablets (65 procent), e-readers (23 procent), laptops (80 procent), pc’s/desktops (60 procent), als Smart TV's (34 procent).
Ruim driekwart van de bezitters gebruikt de extra functies die de Smart TV te bieden heeft. De interesse in de Smart Watch is klein.
7 procent is van plan er (misschien) een aan te schaffen. Ongeveer een kwart gebruikt adblockers op één of meerdere apparaten.
Tablet
65 procent van de Nederlanders (13 jaar en ouder) zijn in het bezit van een tablet. Dit zijn 8,6 miljoen Nederlanders. In juni van dit jaar was dit percentage gelijk.
Dit voorjaar groeide het aantal tabletbezitters nog licht van 61 procent in december 2014 naar 65 procent in juni 2015.
Smartphones
Ook het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, blijft met 10,6 miljoen (80 procent) stabiel ten opzichte van dit voorjaar (80 procent).
Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen verandert er ook niets. 55 procent van de ouderen (65+) heeft een smartphone terwijl 93 procent van de jongeren (13-17 jaar) een smartphone bezit.
Smart TV
Bijna 4,5 miljoen Nederlanders bezitten inmiddels een Smart TV (34 procent).
Ook de Smart TV laat in de tweede helft van 2015 geen groei zien. Ten opzichte van een jaar geleden groeit het Smart TV bezit met 5 procent.
78 procent van de Smart TV-bezitters geeft aan ook daadwerkelijk gebruik te maken van de extra functies - de apps - van het toestel. Bijna vier op de tien Smart-TV bezitters doet dit zelfs één keer per week of vaker.
Smartwatches
De interesse in smartwatches neemt af. Was in december 2014 nog 17 procent zeker/misschien van plan een smartwatch aan te schaffen, in december 2015 is dit 7 procent.
Adblockers
Ad Blockers - software die op pc, laptop, smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden zodat er geen advertenties meer getoond worden op websites of in apps - worden door ongeveer een kwart van de Nederlanders (23 procent) gebruikt op één of meerdere apparaten.
Het gebruik op mobiele apparaten (smartphone en/of tablet) is nog beperkt: zeven procent van de Nederlanders geeft aan een ad blocker op een mobiel device te hebben geïnstalleerd.
Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met GPT, KVB-SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef bestaat uit 1151 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 13.274.000 internetters.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!