Waarom los van HazazaH? ‘Ik wil meer gaan regisseren. Vaker dan al via hazazaH gebeurde. Dus vergroot ik mijn speelveld. Ik denk dat de tijd ook vraagt om een vrijere opstelling. En het lijkt me te gek om te kunnen werken met wie ik wil. Te koppelen met partijen op projectbasis, eerder dan gebaseerd op een soort vastigheid. Ach, eigenlijk lonkt het avontuur gewoon.’
Wat boeit jou zo aan regisseren? ‘Een concept omarmen en verder brengen. Iets wezenlijks toevoegen aan een idee. In bewegend beeld staan je andere middelen ter beschikking om een verhaal te vertellen. Film heeft meer facetten. Het team, het script, de interpretatie, de cast, de muziek, de edit. Film geeft me weer andere handvatten om te zorgen dat een boodschap aankomt. Film is misschien ook meer meewerken aan een merk. In film ofwel content zit vaak meer gewicht als het gaat om de ziel van een merk. Het contact met bureau en opdrachtgever is bij film vaak intensiever. Ik kan daar vanuit mijn reclame-achtergrond het een en ander toevoegen. En ik hou van de set. Het gedoe op zich. En vooral kan ik in film meer 'vertellen'. Het onderste uit een acteur halen. Of een symboliek sterk uitwerken. Film is groter dan fotografie. Maar het trekt me steeds meer. In film kun je grotere stappen maken. Meer 'beweging' creëren, zowel letterlijk als figuurlijk.’
Hoe zie jij fotografie en regie in relatie tot elkaar? ‘Er zijn raakvlakken, maar de twee zijn fundamenteel anders. Als fotograaf voel ik mij vaak de schilder. De 17e-eeuwse portretkunstenaar in z'n atelier. Ik kan een verhaal vertellen in een foto, met minimale middelen. Ik blijf dat overigens altijd doen, het fascineert me enorm, elk persoon, elk onderwerp boeit me steeds weer. Het verschil zit 'm vooral in het moment van contact. Een foto is er, en hij blijft er. In een blad, een boek, of aan een wand. Er is niet dat korte, bepaalde eenmalige moment van beschouwen.’
‘Film geeft meer middelen. Meer verhaal. Een ander arsenaal aan triggers. Het moment van bekijken is echt die paar seconden, of die paar minuten. Dan is het weer weg. Dan moet het ding zijn werk hebben gedaan. Daar zit echt een grote uitdaging. Maar in beide disciplines zoek ik naar impact. Intrige. Of dat nu voor een sociaal onderwerp is, zoals bij 'Thuiszorg' voor de SP, of voor een echt consumer-ding zoals bij Milner of Brand Bier.’
(tekst gaat verder onder de foto)
(© Peter van Hal)
Je hebt een hele duidelijke signatuur in je fotografie. Waar vindt jouw stijl zijn oorsprong? Wat zoek jij in het vastleggen van een beeld? ‘Een signatuur in fotografie bedenk je niet echt van te voren. Althans ik heb dat niet gedaan. Een signatuur ontstaat. Maar juist in portret is het misschien wel zo, dat elk portret dat je maakt ook een beetje een portret van jezelf is. Waardoor mijn oeuvre misschien wel een groot zelfportret zal blijken te zijn. Het is herkenbaar omdat ik het maak. Het komt uit mijn systeem. Zowel inhoudelijk als technisch. Ik hou van intensiteit. Daar zoek ik altijd naar. Maar dat kan 'm in een foto juist in de subtiliteit van een blik liggen. Mijn foto's hebben ook iets Rotterdams misschien, in de zin van rechtdoor op een doel af. Niet te technisch. Ik hou van de one-light, een simpele lichtbron. Er is geen afleiding, want vaak elimineer ik de omgeving. En ik hou in mijn portret van een donkere achtergrond. Daarin zie je het licht nu eenmaal beter. Als fotograaf regisseer ik natuurlijk al langer. Maar in film ga ik dat herkenbare ook krijgen, zij het minder eenvormig.’
Geldt dit ook zo voor jouw stijl van filmen, of zijn bij het maken van bewegend beeld je beginwaarden zoals concept en idee totaal anders? ‘Ik ga vooralsnog filmen in opdracht. Commercieel, muziekvideo's, moving content. De opdracht zal vaak leading zijn in het ontwikkelen van het beeld. Maar ik zal in mijn interpretaties zeker eigenheid inbrengen. En mijn ideeën over concept, over impact, over intrige. Je zult in mijn manier van filmen dezelfde kern gaan zien als die in mijn fotograferen al zit. Ik geloof in de kracht van beeld en geluid. En film is beeld en geluid in optima forma. Mijn ambitie is even duidelijk als simpel, ik wil dingen maken die gezien worden. Of dat nu is voor een financiële instelling, een telecomproduct of een nieuwe soep.
Wat inspireert je, wat is je passie? ‘Ik ben een onverzadigbare consument van film. Ik zie elke dag een speelfilm of een documentaire. Soms allebei. Elke nacht moet ik eigenlijk zeggen, want film kijk ik graag als iedereen slaapt: sleep is highly overrated :). Ik zit met mijn goede vriend Paul Postma elke maandagochtend in de bioscoop (de zogeheten 'spijbelclub') om het laatste te zien. Maar naast film haal ik mijn inspiratie vooral uit media. Uit muziek. Uit kunst. Uit steden. Uit landen. Ik heb samen met mijn vrouw Marleen de halve wereld gezien. We laten onze twee kinderen elk jaar een andere stad in de wereld zien. Maar vooral heb ik een soort geheime drive, dat wat morgen komt weer interessanter is dan wat vandaag al gaf. Dat ik inspiratie kan omzetten in dingen waar ik trots op kan zijn. Ik heb een hardnekkige en niet aflatende behoefte aan goede en mooie dingen maken.’
Waar kijk je zelf graag naar? ‘17e-eeuwse portretten. Vintage fotografie. Thrillers. Tarantino. Innaritu. Moderne fotografie. Gottfried Helnwein. Richard Avedon. Anthon Beeke. UFO's. Westerns. Stijlbrekers. Jimi Hendrix. Tom Hardy. Mensen die iets maken. IDFA. Goede reclamebureaus. Rotterdam. Warhol. BBH. Leuke mensen. New York. Atelierbezoek. Drama. Avedon. Rockabilly. Stom nieuws. Fails op Youtube. Uitvindingen. Wijsheden. Geschiedenis. Het laatste nieuws. Vrienden. Toekomstmuziek. Creatieven. De straat. Mensen.’
Wanneer ben je niet bezig met je professie? Wat is jouw escape? ‘Ik bouw en 'relic' gitaren. Bij voorkeur gitaren die lijken uit de jaren '50 en '60 te stammen en al veel hebben meegemaakt. Nieuwe maar oud en authentiek ogende Telecasters bijvoorbeeld, met de appropriate wear & tear. En als ze klaar zijn speel ik er op. In mijn volgende leven word ik muzikant denk ik.’
(© Peter van Hal)
Hier zie je meer films van Krijn van Noordwijk, zoals bijvoorbeeld de Milner commercial: