Premium

Ex-TBWA’ers starten bureau voor ‘business creativiteit’ Neew

Jascha Hoogendijk vraagt zich af waarom creativiteit pas wordt ingekocht aan het eind van het marketingproces.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Per 1 januari is Jascha Hoogendijk, voormalig account director bij TBWA\NEBOKO gestart met . Dat is volgens hem een bureau dat staat voor ‘business creativiteit’. Hoogendijk start het bureau met een andere (toekomstige) ex-TBWA’er, wiens naam nu nog niet genoemd kan worden, vanwege een nog lopend dienstverband. Hoogendijk verwacht zijn naam in mei, juni te kunnen melden.

Dol op reclame, maar...
Hoogendijk, die zichzelf ziet als een account director met een strategische achtergrond, met voorliefde voor creatie, zegt: ‘Business creativiteit is iets anders dan reclamecreativiteit. Bij traditionele reclamebureaus zit doorgaans creativiteit die echt puur op communicatie gericht is (printuiting, TV commercial, digital) en niet de ondernemende, marketingcreativiteit die nodig is om de business van een merk of een bedrijf vooruit te helpen.’ Dat was dan ook de primaire drijfveer om voor zichzelf te beginnen. ‘Ik ben dol op reclame, maar ik vind het te beperkt. Als je als merk of bedrijf echt wil groeien, dan moet je creatie niet inkopen aan het eind van de rit wanneer alleen communicatie nog ingevuld dient te worden. Bij de traditionele reclamebureaus wordt teveel gedacht in communicatieoplossingen, maar daar zit de magie niet. Welk reclamebureau business creativiteit wél in de vingers heeft? Het is er in Nederland nog niet echt.’

Neefjes echte business creative
Hoogendijk schetst de praktijk bij TBWA\NEBOKO: ‘Niet om m’n oude baas te kietelen, maar ik vind Simon Neefjes oprecht ook een echte business creative. Daar zou mijns inziens door zijn klanten en TBWA zelf, veel meer gebruik van gemaakt moeten worden. Helaas komen de business creative ideas er daar om wat voor reden dan ook nu niet vaak genoeg uit - of doorheen.’

Trein
Hoogendijk (en zijn aanstaande business partner) willen Neew opbouwen rond ‘ondernemende, marketingcreativiteit die nodig is om de business van een merk of een bedrijf vooruit te helpen’. Hoogendijk: ‘We willen marketeers helpen om even uit de rijdende trein te stappen en op een vernieuwende, ondernemende manier te kijken naar hun business, proposities, doelgroep, insights en de kansen te pakken die er zijn. Dit kunnen simpele activaties zijn, maar ook joint promotions of innovatieve producten en diensten.

Founding client
Neew is gehuisvest in een kantoor aan het Amsterdamse Rokin, en een eerste klant is er ook al: Danerolles (zie eerste campagne ). ‘Ik ben nu in gesprek met andere prospects. Hoogendijk zegt zich niet per se te willen richten op vast klant-bureaurelaties. Hij ziet ook kansen om de diensten van Neew op projectbasis aan te bieden.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie