De netto mediabestedingen zijn in het eerste halfjaar van 2006 met ? 79 miljoen toegenomen tot ruim ? 1,8 miljard.
De stijging van 4,6 procent toont aan dat de mediamarkt zich herstelt na de magere jaren sinds 2000.
Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan online display advertising toe met 42,7 procent.
Bestedingen aan search engine marketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.
Alleen de dagbladen kampen nog steeds met dalende advertentie-inkomsten. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Reseach binnenkort publiceert.
De aantrekkende economie heeft er nog niet toe geleid dat de dagbladen het eerste halfjaar met een positief resultaat af konden sluiten.
In de eerste zes maanden daalden de mediabestedingen met 3,3 procent. Het volume personeelsadvertenties nam dankzij de aantrekkende economie toe, maar de advertentie-inkomsten hieruit konden de daling van de totale mediabestedingen niet compenseren.
Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de netto mediabestedingen groeien met 9 procent.
Daarmee lijkt het mediumtype af te rekenen met de kritische geluiden uit de markt: de traditionele dertig seconden commercial zou op zijn retour zijn omdat de interesse van bedrijven voor ad-verteren op televisie tanende is door overvolle reclameblokken.
Radio zag de bestedingen eveneens toenemen, zij het dat de groei van 3,1 procent onder de marktgroei lag. Bij out of home stegen de advertentie-inkomsten met 9,8 procent. Grotendeels verantwoordelijk voor die groei waren de abri's met een stijging van bijna 18 procent.
Ook billboards deden het goed met een groei van 7,9 procent. Alleen vervoersreclame viel uit de toon met een daling van 7,3 procent. Bioscopen zagen de mediabestedingen toenemen met 5,2 procent.
De totale netto mediabestedingen aan printmedia namen toe met 1,3 procent. Behalve dagbladen noteerden alle andere printmedia een groei.
Hoewel de oplages in het eerste halfjaar daalden zagen de publiekstijdschriften de bestedingen toenemen met 3,1 procent, deels als gevolg van groei bij bestaande titels, deels door het verschijnen van nieuwe titels.
Huis-aan-huisbladen zagen de advertentie-inkomsten toenemen met 3,9 procent. Vaktijdschriften die sterk afhankelijk zijn van conjuncturele ontwikkelingen, profiteerden het meest van de aantrekkende economie. Mede dankzij een toename van het aantal personeelsadvertenties stegen de mediabestedingen met 6,5 procent.
De in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat Nielsen Media Research ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland.
Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!