Eén agentschap voor Amsterdam promotie

Amsterdam moet zich meer als een geheel profileren in Europa. Om dat te bewerkstelligen moet er één agentschap komen. Dat verklaarde accountancy- en adviesbureau KPMG vandaag naar aanleiding van een onderzoek naar het investeringsklimaat in Amsterdam en de Noordvleugel van de Randstad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het bureau heeft het onderzoek uitgevoerd op verzoek van de regionale werkgeversorganisatie VNO-NCW West. Het onderzoek toont aan dat de acquisitie van bedrijven en het promoten van de regio veel te versnipperd plaatsvindt. Gemeenten, provincies en instellingen als Schiphol werken niet samen en hebben van elkaar vaak geen idee wat ze aan het doen zijn.

Uit diepte-interviews met topmanagers en bestuursvoorzitters van internationale ondernemingen en instellingen blijkt verder dat Amsterdam over kansrijke takken van industrie en dienstverlening beschikt die de concurrentie met het buitenland goed aan kunnen. Maar het ontbreekt Amsterdam volgens de ondervraagden aan een samenhangend netwerk van innovatie en onderzoek. Het is daarom noodzakelijk om te specialiseren. ‘Amsterdam kan niet langer op alle paarden wedden.’

Buitenlandse investeerders verdwalen in de hoeveelheid bestuurslagen in Nederland. ‘Een ondernemer die zich in de Randstad vestigt, heeft met vier tamelijk autonome overheden te maken. Hij weet niet tot welke overheidslaag hij zich moet richten om zijn belangen te behartigen’, aldus KPMG. De internationale zakengemeenschap pleit dan ook voor een overheid die snel schakelt met marktpartijen, aanspreekbaar is via één loket en de belangen vlot behartigt.

De ondervraagden hebben zich verder kritisch uitgelaten over het Nederlandse immigratiebeleid. Dat leidt tot onbegrip en irritatie bij de buitenlandse zakengemeenschap. Ze vinden dat de regels te star zijn, waardoor de status van open economie in het gedrang komt. Ook vallen de investeerders over de files in de Randstad en het naar hun mening onvermogen van de overheid om te investeren in een betere bereikbaarheid. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie