SKO kondigde daarnaast aan dat het per 1 juli rapportages gaat publiceren met de op internet meest opgevraagde tv-programma’s. Ook maakte de stichting bekend welke zenders worden opgenomen in een pilot voor de meting van digitale kanalen.
In 2007 onderzochten SKO en Intomart GfK de toepasbaarheid van een draagbare meter van televisiekijkgedrag. Dit apparaatje registreert voortdurend elementen van het geluid in de directe omgeving van de respondent. De stichting presenteerde de resultaten dinsdag tijdens de eerste SKO-TV-Middag.
De meter heeft een aantal voordelen ten opzichte van de huidige vaste meter. Zo meet het alle apparaten waarop je tv kan kijken, dus ook mobiele apparaten en pc’s. Toch doet de draagbare meter volgens SKO nog onder voor de vaste meter.
De ervaringen van de proefpersonen waren overwegend positief. Maar het is moeilijk een stabiel panel op te bouwen: respondenten dragen de meter niet altijd met zich mee. Daarnaast mist de meter bij weggedraaid geluid aanzienlijke hoeveelheden kijktijd. Dat wordt gecompenseerd door extra kijktijd, waarbij voor een deel in de test echter geen inhoudelijke ondersteuning werd gevonden: in de nabijheid zijn van een tv betekent niet dat je er ook naar kijkt.
Vanaf 1 juli gaat SKO rapportages publiceren met de op internet meest opgevraagde tv-programma’s. In eerste instantie gaat het om de programma’s van RTL Nederland en de publieke omroep, in de tweede helft van het jaar gaan meer zenders meedoen. De rapportage bestaat uit overzichten van aantallen streams per opgevraagde titel en wordt later uitgebreid met informatie over het gedrag van internetkijkers.
Verder maakte SKO bekend welke 39 tv-zenders worden opgenomen in de pilot voor de meting van de kijkcijfers van digitale kanalen. Gemeten worden onder meer zenders van de publieke omroep (zoals Cultura, Holland Doc en Nederland-e), MTV (onder andere TMF NL en Nick Jr.), Chellomedia (Film 1, Sport 1) en Discovery Networks Benelux.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!