Premium

Dit zijn de 100 Beste Marketeers van Nederland (4-25)

Donderdag 26 maart maken we de Marketeer of the Year 2019 bekend, het aftellen wordt steeds spannender. Dit zijn de nummers 4 tot en met 25.

Hier worden de Dutch Marketing Awards straks uitgereikt
Adformatie

De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 26 maart om 16.30 uur aangekondigd in een live online talkshow. Die is hier te volgen (daar kunt u zich ook registreren, waardoor u een reminder krijgt als de uitreiking begint). Meer informatie over de online uitreiking vindt u onderaan dit bericht.

Eerder maakten we de nummers 51 tot en met 100 al bekend. En daarna de nummers 26 tot en met 50. Hieronder vindt u van 4 tot en met 25 in de Top 100 Beste Marketeers van het jaar 2020:

4 (55) Dorkas H.A. Koenen - Cmo Rabobank
‘2019 was een uitzonderlijk marketingjaar voor Rabobank. Marketing is er het afgelopen jaar in geslaagd om binnen de Rabobank-organisatie een commercieel leidende positie in te nemen, waarbij deze vakdiscipline verantwoordelijk is geworden voor het verbeteren van de winstgevendheid van onze klanten; de rentabiliteit. Voor het eerst sinds 2013 is de bank weer gegroeid in het aantal particuliere klanten. Een groep van meer dan een miljoen particuliere huishoudens in Nederland is geactiveerd om – meerdere - stappen te nemen op weg naar een financieel gezond(er) leven. Ook is Rabobank het favoriete merk geworden onder de doelgroep jongeren, dankzij ons platform voor jongerenmarketing, Passi.’

5 (-) Colette Cloosterman-Van Eerd - Cco Jumbo
‘Het afgelopen jaar hebben we veel tijd en aandacht besteed aan onze aangescherpte purpose: de leukste boodschap. Het is ons doel dat onze klanten met plezier hun boodschappen bij ons doen. Hierin hebben we al onze medewerkers meegenomen, zodat dit niet alleen in houding en gedrag terugkomt, maar ook in communicatie zoals in onze (online) winkeluitstraling, producten, verpakkingen en campagnes. Met succes: zo hebben we in 2019 we een recordconsumentomzet gehaald van ruim een miljard euro (+14%) tot € 8,432 miljard. Ook onze winkels in België hebben vijftig procent meer omzet gedraaid dan dat we aanvankelijk dachten.’

6 (-) Conny Braams - Chief digital and marketing officer Unilever
‘Elk jaar heeft zijn eigen uitzonderlijkheden. Zo ook 2019. Een trend waar we al langer op inspeelden en die in 2019 echt door begon te zetten is ‘plant-based’. Voor onze Foods & Refreshment-divisie was dit het jaar van de succesvolle Magnum Vegan en de uitrol van Ben & Jerry’s non-dairy varianten. Naast de acquisitie van de Vegetarische Slager zijn er ook enorme stappen gezet met Unox en Knorr op het gebied van vegetarische producten. Marketing in een digitale context heeft ervoor gezorgd dat marketing en sales veel dichter bij elkaar zijn gekomen. Zo richtten we een aantal jaren geleden een e-commerce-afdeling op om online onze merken te verkopen, inmiddels zijn dat ook belangrijke media- en marktonderzoekkanalen geworden.’

7 (-) Johan van der Zanden - Directeur marketing en communicatie Albert Heijn
‘Er is veel gebeurd! We hebben de Prijsfavorieten geïntroduceerd en zijn van silo’s naar een meer holistische aanpak gegaan, met meer ruimte voor marketeers en hun specialistische kennis. We zijn de AH Studio gestart om content in-house te ontwikkelen, partner geworden van de KNVB en er was natuurlijk de succesvolle introductie van de nieuwe campagne rondom Ilse. Komend jaar gaan we onze purpose “alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen” verder invullen en stimuleren we de digitale vernieuwing en creativiteit alom.’

8 (19) Nicole Freid - Directeur marketing en innovatie Hak
‘Door al onze inspanningen op communicatie en innovatie is ons merkimago enorm aan het verschuiven van traditioneel Hollands naar een hedendaagse, plantaardige oplosser. Ons Hak-tivisme is ook sterker naar voren gekomen: mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten met onze Groene Keuken als uitgangspunt – gezond en met honderd procent natuurlijke ingrediënten uit lokale, duurzame teelt. Deze missie gaan we verder uitrollen en verfijnen door middel van data-optimalisatie en door de innovatie-capability van onze organisatie verder te versterken.’

9 (-) Menno Geelen - Commercieel directeur Ajax
‘De belangrijkste prestatie van 2019 was vooral het verder brengen en invullen van onze positionering ‘for the future’. Wij willen namelijk de meest iconische en succesvolle club worden als het aankomt op het inspireren en ontwikkelen van talent. Dit verhaal weten we met storytelling middels content en brand activation steeds beter te vertellen. Onze digitale marketingvisie wordt de komende jaren verder uitgerold: we gaan onze fans optimaal bedienen met de vormgeving en invulling van een gepersonaliseerd platform gericht op content, e-commerce en service.’

10 (14) Boukje Taphoorn-van Engelen – Cmo Bol.com
‘Ik ben vooral erg trots op de teams die vorig jaar de integrale feestdagencampagne hebben opgezet, die zowel technologisch heeft verwonderd als het kiezen en kopen van cadeaus heeft vergemakkelijkt. Zo konden kinderen met de hulppiet-applicatie in de Google Assistent zelf Sinterklaasverhalen creëren en met QR-codes in ons Grote Speelgoedboek digitale verlanglijstjes maken. Dit jaar gaan we verder met data-gedreven, relevante, boodschappen die laten zien dat we Nederlandse en Belgische consumenten echt snappen.’

11 (18) Jorieke de Vries-Goosen - Senior manager marketing Lidl
‘Het afgelopen jaar hebben we Lidl dichter bij de Nederlander gebracht. Alle campagnes kregen een nationaal tintje. We hebben ook nieuwe foodthema’s geïntroduceerd waarin lokale ondernemers via Lidl hun innovatieve, duurzame producten introduceren. Daarbij zijn we hoofdsponsor van The Voice of Holland geworden. Onze dichterbij-missie is absoluut geslaagd, toont onze Brand Monitor. Voor komend jaar hebben we hoog op de agenda: duurzaamheid. Dat zit ons als discounter in het bloed en is een noodzaak, geen modegril.’

12 (2) Michiel Muller – Ceo Picnic
Picnic groeide in 2019 onverminderd door. Onder leiding van Muller werd nieuw kapitaal opgehaald (250 miljoen) onder meer voor de bouw van een gerobotiseerd distributiecentrum in de buurt van Utrecht. De online supermarkt pakt een fors marktaandeel in de gebieden waar het actief wordt en wordt meestal in één klap marktleider. Zo ook in Duitsland waar steeds meer steden ‘opengaan’. Winstgevend is het nog niet, maar volgens Muller gaat ‘groei nog steeds boven winstgevendheid.

13 (-) Frank Houben - Delegate to the board of KLM
‘Ik was eindverantwoordelijk voor het honderdste KLM-jubileumjaar, waarbij we de breedst denkbare doelgroep hebben bedankt en betrokken. Daarnaast werd de ‘KLM 100 jaar: Deal van de eeuw’ de meest succesvolle salescampagne ooit in de Nederlandse markt. In 2020 ligt de focus op het beperken van de impact van het COVID-19-virus op de KLM-operatie en het herstellen van het vertrouwen om weer te gaan reizen. Daarnaast blijft het onderwerp duurzaamheid, ondanks dat we de meest duurzame airline zijn, een topprioriteit.’

14 (13) Arthur Simonetti - Marketingdirecteur DSM
‘Binnen DSM bouwden we voort op een continue verbetering van de essentie van marketing. Onze geïntegreerde benadering, waarbij key-accountmanagement, customer service en pijplijn-management een grote rol spelen, leidde opnieuw tot een stijging van de relationele NPS: naar 41. In 2020 willen we nieuwe productinnovaties lanceren, zullen we blijven investeren in het aanscherpen van de lokale productproposities en worden de commerciële teams verder opgeleid om die proposities helder te communiceren.’

15 (11) Maurine Alma - Cmo Takeaway.com
Takeaway.com groeide ook in 2019 weer stevig door. De uitdaging die Alma op haar bord heeft liggen, gaat allang niet meer over het verhogen van de naamsbekendheid. Wel over het verder laden van het merk. Van Thuisbezorgd als gemaksbieder, de grote keuze aan restaurants en bijvoorbeeld de foodtracker-utility waarop bestellers kunnen zien of hun eten eraan komt. De enige constante bij Takeaway.com is verandering. Ook in 2020 zal het verbeteren van de dienstverlening centraal staan. Alma haalt informatie daarvoor uit alle mogelijke in- en externe databronnen.

16 (17) Valerie van Schaick - Business executive officer food Nestlé
‘We zijn ruim tien jaar geleden begonnen met het verlagen van zout in Maggi. De norm van de Wereldgezondheidsorganisatie is vijf gram zout per dag in 2025. Hierin lopen we eigenlijk voorop.’ Naast zout, probeert Nestlé ook de hoeveelheid suiker te verminderen, in de chocoladeproducten. We zijn holle suikerkorrels aan het ontwikkelen. Dat is een echt belangrijke innovatie, als je het mij vraagt.’ Daarbij blijft transparantie ten aanzien van duurzaamheid voor de koffie- en cacaoboeren voor Nestlé een belangrijk speerpunt, aldus Van Schaick.

17 (48) Joanny Lijbers - Marketing and business lead of beauty and personal care Benelux + Digital transformation Unilever Benelux
‘Met ons Dove self-esteemprogramma hebben we afgelopen jaar dertigduizend jongeren bereikt. Daarbij heeft Andrélon Oil&Shine geïntroduceerd, kwam Dove met flessen van honderd procent gerecycled plastic èn er zijn tal van mooie samenwerkingen gestart. Als merk is het belangrijk om naast commerciële groei, ook een bijdrage te leveren aan de maatschappij. We willen toe naar een circulaire economie, waarin zo veel mogelijk plastic verpakkingen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. En sociaal-maatschappelijk willen we ook onze bijdrage leveren, zoals op het onderwerp diversiteit en inclusiviteit. Innovatie is hierbij key.’

18 (20) Peter van Mourik - Directeur marketing en communicatie Plus
‘Door een optelsom van diverse elementen is Plus het afgelopen jaar wederom harder gegroeid dan de markt, het marktaandeel is dus weer verder gestegen. Dit is onder meer gerealiseerd door de introductie van de “laagblijvers” binnen de groenten en fruit. Daarbij hadden we met Fabeltjeskrant-handpoppen en Tupperware succesvolle campagnes en ieder kwartaal een commercial die hoog scoorde bij de Loeki’s. In 2020 zal alle aandacht gericht zijn op “Goed Eten” in al zijn facetten en de kracht van lokaal.’

19 (-) Hellen van der Plas - Ceo Signify Benelux
‘Het absolute hoogtepunt van 2019 is de acceleratie van connected – slimme – LED-verlichting geweest, in zowel B2B als B2C. In het consumentenkanaal hebben we door zeer sterke activaties, eigen campagnes, partnerships, retailcombinaties, POS met ultieme beleving (VR bij MediaMarkt) en door simpelweg gave, nieuwe dingen te proberen meer sales hierin gerealiseerd dan in conventionele LED-verlichting. Mijn trots zit erin dat wij vanuit relevante vraagstukken zoals sustainability en voldoende, veilig voedsel weer nieuwe oplossingen hebben ontwikkeld.’

20 (69) Martijn van der Zee - Chief digital officer Rituals
‘We hebben onze nieuwe Rituals-app gelanceerd, waarmee we sereniteit brengen in het leven van consumenten. Plug je koptelefoon in en geniet van een meditatiesessie. Daarnaast hebben we onze aanwezigheid in China versterkt door het e-commerce platform Rituals TMall te lanceren. Komend jaar focussen we op de lancering van de volgende grote crossborder e-commerce shop, namelijk op Wechat. Ook lanceren we in het kader van ons 20-jarig bestaan een nieuw en exclusief assortiment op onze website.’

21 (42) Yvonne Nassar Head of customer strategy and marketing RAI Amsterdam & Voorzitter Platform Innovatie in Marketing (PIM)
‘Waardevolle ontmoetingen is waar het allemaal om draait bij RAI Amsterdam. In 2019 hebben we 1,8 miljoen bezoekers mogen verwelkomen tijdens zo’n vierhonderd evenementen. Wat de impact daarvan is – wat dit hen, Amsterdam en haar omgeving én de maatschappij als geheel oplevert - maken we steeds meer zichtbaar. De komende tijd richten we ons op relevantie bieden voor mensen door matchmaking en ROI, onze circulariteitsambitie vertalen naar ons assortiment en zorgen voor gemak en een persoonlijke ervaring door digitalisering.’

22 (-)Marc Scholten - Cco en co-founder Beerwulf.com
‘In 2019 breidde Beerwulf.com uit van vijf naar elf landen en inmiddels zijn we met tachtig collega’s. Per land werkten we aan een lokaal relevante website en een dedicated ‘native’ campagne, waardoor er meer focus kwam op organic in plaats van paid traffic en conversie. We blijven continu verbeteren op basis van data en consumerfeedback. Onze ‘consumer centric’ service gaan we uitbreiden, met onder meer verbeterde zoekfuncties, meerdere abonnementsvormen, nieuwe afleveropties en een beter lokaal assortiment.’

23 (43) Frenkel Denie - Global director digital commerce Royal FrieslandCampina
Ondanks het internationale perspectief van Denies werkveld, is hij als voorzitter van de bvA nog altijd één van de meest betrokken professionals die ons vak kent. In een recent pamflet van zijn hand, pleit hij voor een herontdekking van de boer. Eén van de ideeën daaruit: ‘Meer boer en minder marketing.’ Denie: ‘Door de waardeketen te herontdekken en anders in te richten – meer geld naar de boer en minder voor marketing of sales – hoeven we geen premiumprijs te vragen en kunnen we ons richten op de massa.’

24 (-) Arjan Dijk - Senior vice president and chief marketing officer Booking.com
‘De tijd van luie marketing is voorbij’, riep Arjan Dijk dit jaar op een congres. Hij stapte vorig jaar over van Google naar Booking.com om er de hoogste marketingfunctie te bekleden van het bedrijf dat verkeert in roerige tijden. Hij brengt met zijn nuchtere kijk op marketing meer rust in de tent: ‘Breng het terug naar de basis; kijk naar de cijfers, identificeer wat werkt, wat niet en waarom. Probeer te ontdekken welke elementen echt tellen voor consumenten. De wereld is echt niet zoveel veranderd. Het gaat nog steeds om het verkopen van een goed product tegen een goede prijs op een makkelijke, aantrekkelijke manier’, aldus Van Dijk op Clicks.

25 (61) Nadine Nooteboom - Marketing director Swapfiets
‘Door middel van onderzoek, diepte-interviews en gesprekken met medewerkers hebben we het merk Swapfiets verder ontwikkeld en richting gegeven. We zijn verworden van een fiets met een blauwe band tot een merk dat een positieve bijdrage levert en waarmee klanten zich verbonden voelen. We hebben ook onze eerste internationale mediacampagne uitgerold en werden nog zichtbaarder in vier landen waar we actief zijn. Uiteraard zoeken we verder naar nieuwe mogelijkheden om een blauwe band in ieder fietsenrek te krijgen. Overal.’

Over het virtuele event

De geplande uitreiking van de Dutch Marketing Awards in KIT Amsterdam kon door de uitbraak van het corona-virus niet doorgaan. Daarom heeft de organisatie de handen ineengeslagen met Capital C en Bourgonje die in de eventruimte de High Light een ‘virtuele studio’ hebben ingericht.

 

‘Deze tijd vraagt om creatieve oplossingen’, zegt Van Nierop. ‘We willen de winnaars graag het podium geven dat ze verdienen, juist nu. Dat kan dit jaar niet met een fysiek feest, maar het zou prachtig zijn als het vak online aanhaakt zodat we er een digitaal feestje van kunnen maken.’

 

De uitzending begint om 16.30 uur en is te volgen via www.dutchmarketingawards.nl, waar u zich ook kunt registreren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie