Premium

De Tapup van Shell:'Ecologisch gezien is het stuitend'

Tanken via bestelapp van Shell: passend én achterhaald.

Tekst: Wally Cartigny

De Nederlandse consument is dol op het bestellen van producten en diensten via internet. Dus waarom zouden we niet ook onze auto voor de deur laten vullen met benzine of diesel? Toch zijn de meningen over de kans van slagen van Shells nieuwe dienst Tapup verdeeld. 

In mei maakte Shell zijn nieuwe dienst Shell Tapup bekend. Met behulp van een bestelapp kunnen automobilisten hun benzine thuis op het werk laten bezorgen. Voorlopig alleen nog in een deel van Rotterdam, waar de dienst bij wijze van pilot is gestart.

Voor de bezorging heeft Shell een elektrisch wagentje ontwikkeld dat ‘aan alle veiligheidseisen voldoet’ en ongeveer tien auto’s kan bevoorraden. Aan boord bevinden zich twee smaken brandstof, gangbare benzine en diesel. Er wordt achteraf afgerekend op basis van automatische incasso of creditcard.

Voor de prijs van de brandstof wordt volgens Shell het gemiddelde niveau van de tankstations in de buurt aangehouden. De klant is hoe dan ook duurder uit dan bij een reguliere tankbeurt want er wordt en bedrag gerekend voor de bezorging (nu 3,95 euro).

Opmerkelijk detail: voor Shell hoeft de eigenaar van de auto niet aanwezig te zijn bij de aflevering van de brandstof. Wel moet het brandstofklepje dan open staan; de bezorger sluit het af. 

Geen voordeel

Shell zelf wil in het pilotstadium niet al te veel kwijt over Shell Tapup. Hoewel op de site van de dienst staat dat ‘je onszelf aan de lijn krijgt als je belt’, lopen herhaalde verzoeken om aanvullende informatie dood bij de media-afdeling van het bedrijf. 

Maar anderen willen er wel graag iets over kwijt. Zoals Tim Schoenmakers, woordvoerder van de Belangenvereniging Tankstations (Beta).

‘Nee, we zijn niet bezorgd voor onze leden. Dit zouden we wel zijn als de verwachting is dat deze dienst een groot succes wordt. Weliswaar is de klant gewend steeds meer producten thuisbezorgd te krijgen, maar dan gaat het vooral om logistiek voordeel. Daar is met deze dienst nauwelijks sprake van. Er zijn veel tankstations in Nederland, je hoeft er nooit lang naar te zoeken. Als Tapup nu in Frankrijk was geïntroduceerd, waar veel minder tankstations zijn, dan had ik dat logischer gevonden.

'Het lijkt mij voor een kleine groep consumenten geschikt, ook omdat er geen prijsvoordeel te behalen is. Je kunt nu eenmaal nooit goedkoper zijn dan de prijs aan de pomp. De marge op brandstof is maar klein, en in dit geval zijn er ook nog bezorgkosten.

‘Levering aan bedrijven lijkt logischer, al maken beroepschauffeurs juist weer graag gebruik van faciliteiten bij tankstations. Daar gaat het natuurlijk om meer dan brandstof alleen. Voor ondernemers met een Shell-tankstations is dit hoe dan ook geen fijn nieuws. Zij krijgen een nieuwe vorm van concurrentie van de oliemaatschappij waarmee ze zaken doen
en waar ze niets tegenover kunnen zetten. Zelf een bezorgdienst opzetten is gezien de kosten geen optie.’

Passend in digitale transitie 

Nu Shell benzine en diesel gaat thuisbezorgen, zal Tapup zich mogelijk aansluiten bij een thuiswinkelorganisatie.

Wijnand Jongen, ceo van Thuiswinkel.org, kijkt er naar uit. ‘Ze hebben zich nog niet bij ons gemeld, maar dat ligt wel in de verwachting. Ik vind het wel een bijzondere dienst en in die zin zou ik blij zijn als ze zich bij ons aansluiten.

'Ook vermoed ik dat er wel een markt voor is in Nederland. In de afgelopen jaren hebben zijn er allerlei producten via internet bestelbaar geworden waarvan we het niet hadden verwacht. Denk aan kerstbomen of openhaardhout.

'Het feit dat er veel tankstations zijn in Nederland hoeft ook niet tegen te werken. Er zijn ook veel supermarkten en toch zijn er drommen mensen die hun boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen. In die zin past Shell Tapup goed in de digitale transitie van onze maatschappij.

'Aan de andere kant groeien we ook steeds meer toe naar een circulaire economie en daar past fossiele brandstof niet in. De vraag is dan in hoeverre het maatschappelijk gewenst is dat zo’n vervuilend product aan huis wordt bezorgd. Er zijn consumenten die er daarom geen gebruik van zullen maken. Anderen denken: het is lood om oud ijzer, of ik er nu heen rijd of mijn auto thuis bij laat vullen.’

Beschamend

Trendwatcher Ruud Veltenaar vindt juist dat Shell Tapup helemaal niet past in onze maatschappij en heeft geen goed woord over voor de nieuwe bezorgdienst. ‘Wat een achterhaald idee. Voor mij is het vergelijkbaar met het opnieuw plaatsen van telefooncellen op straat. Fossiele brandstof loopt op z’n einde. Maar ja, een bedrijf als Shell wil ons daaraan verslaafd houden, tot de laatste druppel omhoog wordt gepompt.

'Ecologisch gezien is het stuitend dat ze hier nu nog mee komen en ik denk dat de meeste consumenten en bedrijven ervoor passen om de grote vervuiler voor hun deur te laten aantreden. Financieel hebben ze er ook niets aan, dit levert het bedrijf geen aanvullende inkomsten op.

'De profound purpose van een bedrijf als Shell zou het leveren van aanvullende waarde moeten zijn. Dat doen ze niet met en dienst die in het verleden thuishoort. Ik adviseer Shell hier meteen mee te stoppen. Het is beschamend en volstrekt tegen de stroom in van de ontwikkelingen in de samenleving.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie