Broodjesketen Subway neemt afstand van walgelijk gedrag ‘pedowoordvoerder’

Dit is niet het type dat je als broodjeszaak als uithangbord wilt hebben

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hij was het gezicht van Subway in talloze campagnes en moest het gezonde imago van de razendsnel groeiende broodjesketen (op twee na grootste in de VS, 150 vestigingen in de Lage Landen) belichamen. Jared Fogle, merkambassadeur, The Subway Guy, woordvoerder namens de firma, het gezicht van én hoofdpersoon in een recente reclamecampagne, getiteld Jareds Journey waarin hij  zijn eigen leven naspeelde.

;s Journey - Subway Commercial 2015

 

Ontelbare kilo’s raakte hij kwijt, dankzij...een dieet van Subway.  Zoals nog te zien is. Dit najaar zou Jared Fogle door Subway gerebrand worden. Van afvaller naar family guy. Vader van twee kinderen. Man van onbesproken gedrag.

Seks met een minderjarige

Maar nu heeft de FBI een inval gedaan in het huis van de voormalige woordvoerder en wordt hij beschuldigd van seks met een minderjarige en het aanzetten tot prostitutie. Zijn sms-verkeer met een voormalig franchisenemer van Subway was de afgelopen dagen het onderwerp van gesprek. Hij zou haar bekend hebben dat hij seks had gehad met een 16-jarige. Bovendien zou hij haar gevraagd hebben om hem voor seks in contact te brengen met haar minderjarige nichtje. En hij zou de vrouw hebben aangespoord zichzelf te prostitueren. Nu is seks met een 16-jarige niet strafbaar in de staat waarin Fogle woont, maar het is niet bepaald het type dat een broodjeszaak als uitgangbord wilt hebben.

Kinderporno

Wat de situatie erger maakt is dat twee maanden dat voor de huiszoeking bij Fogle de directeur van zijn Jared Fogle Foundation, een organisatie die zich beijvert voor een gezonde levensstijl voor kinderen, al gearresteerd werd vanwege het bezit van kinderporno. Aan Subway de schone taak om zo snel mogelijk afstand te nemen van haar gezicht.

Afgewezen

Dat deed het concern aanvankelijk met enige terughoudendheid.  Sterker: het verzoek van de franchiseneemster om marketingmateriaal met Fogle uit haar winkel te verwijderen, werd afgewezen door het concern, omdat de man weliswaar het gezicht van de firma was, maar formeel niet in dienst was. Maar inmiddels, nu steeds meer details over de zaak tegen Fogle bekend worden, neemt Subway in steeds krachtiger bewoordingen afstand van de ‘pedowoordvoerder’.

Appaling

Het concern zegt in ‘onderlinge overeenstemming’ de banden met Fogle verbroken te hebben. Dat er sprake is van ‘mutual agreement ‘ lijkt wat bezijden de waarheid. Inmiddels zijn ook alle sporen van de samenwerking met Fogle van sociale media verwijderd. In een tweet op de Facebookpagina van Subway wordt in uitgesproken bewoordingen afstand genomen van de brand ambassador. Het merk noemt het gedrag van Fogle ‘appaling’. Mist bewezen wordt dat het waar is. Dat wel. Voor pr- en marketingblogs in de VS is de rel aanleiding te waarschuwen voor de van een  vaste merkambassadeur en de broodjeszaak gevraagd en vooral ongevraagd te voorzien van

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie