In totaal heeft de Britse overheid meer dan 3200 persofficieren in dienst, die worden betaal uit de publieke portefeuille. Dat is en verdrievoudiging ten opzichte van 1997, het jaar dat Labour aan de macht kwam. De overheidsuitgaven aan reclame, marketing en public relations zijn sinds de machtswisseling nagenoeg drie keer zo groot geworden: zij stegen van 111 miljoen pond in 1997 naar 322 miljoen pond in het afgelopen jaar.
Uit cijfers waar de Tories beslag op wisten te leggen blijkt dat er bij de Britse regering in totaal 1815 persofficieren en ander pr-personeel in direct in dienst, onder wie drie persofficieren voor vice-premier John Prescott, terwijl deze in mei van dit jaar is afgetreden. Toen de Tories nog het scepter zwaaiden in 1997 waren dat er slechts 300, verzucht de conservatieve vleugel. Los van de totaalcijfers zijn er ook nog eens 77 politiek adviseurs actief om Blair en zijn ministers in te fluisteren. De secretaris van het conservatieve schaduwkabinet, Oliver Heald, spreekt er schande van: “Tijdens Labour zijn de belastingen erger geworden, maar in plaats van de overheidsdiensten te verbeteren, word het geld verspild aan de salarissen van spindoctors.”?
Een woordvoerster van het kabinet reageerde tegenover The Guardian: “De regering heeft de plicht om met het publiek te communiceren en om daarbij nieuwe technologie en andere communicatiemiddelen te betrekken, zoals websites, e-mail en sms.”? Die nieuwe investeringen zijn volgens de woordvoerster in de papieren gaan lopen. Maar, meldt zij: “De regering heeft nu een netwerk opgebouwd van communicatiemensen, die zijn toegerust met de hoogste professionele standaard.”?
(The Guardian)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!