Veel zzp’ers in communicatie, marketing, media en creatie zijn in een inkomensval terechtgekomen door de coronacrisis. Zo’n 60 procent is de afgelopen tijd meer dan de helft van zijn inkomsten kwijtgeraakt, 42,5 procent meldt zelfs een inkomstenverlies van 75 procent of meer. Bijna een op de vijf zzp’ers (19 procent) overweegt inmiddels om te stoppen als zelfstandige.
Dat blijkt uit een enquête van Adformatie die afgelopen weken is gehouden onder 450 zzp’ers.
Redenen verlies inkomsten
De belangrijkste reden voor het verlies aan inkomsten is dat opdrachten zijn teruggetrokken of niet doorgegaan; 67,3 procent van de zzp’ers heeft daarmee te maken. 48 procent meldt dat dalende inkomsten ook het gevolg zijn van het uitblijven van nieuwe opdrachten. Slechts een klein deel, 2 procent, heeft te maken met tariefsverlagingen.
Meer dan helft vraagt noodhulp aan
De inkomensval heeft ertoe geleid dat 51 procent een beroep heeft gedaan op noodhulp via de zogeheten Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Bij 13 procent is deze niet toegekend, of nog niet. De meest genoemde reden waarom zzp’ers geen noodsteun krijgen, is dat ze nog wachten op een reactie op hun aanvraag. Ook melden veel freelancers dat hun inkomsten nog te hoog waren de afgelopen tijd.
Grootste klappen creatie-zzp'ers
De grootste klappen vallen bij zzp’ers in de creatie. Maar liefst 70 procent heeft meer dan de helft van zijn inkomsten zien verdampen. Bijna de helft (48 procent) is in een inkomensval van 75 procent of meer terechtgekomen. 62,5 procent heeft overheidssteun gevraagd, 12 procent kreeg het niet toegekend
Ook in de media hebben zzp’ers het zwaar. 64,7 procent verliest meer dan de helft van zijn inkomsten, 49 procent zelfs 75 procent of meer
De communicatie-zzp’ers hebben het relatief iets minder zwaar. 32 procent verliest meer dan 75 procent of meer aan inkomsten, en 12 procent verliest 50 tot 75 procent van de inkomsten. Meer dan een kwart (27 procent) bleef gelijk in inkomsten.
Werkveld en inkomen respondenten
Aan het onderzoek namen 450 zzp'ers deel. 30,8 procent werkt in de communicatie, 16,2 in marketing, 13,6 in de media en 39,3 procent in creatie. Ze reageerden op een oproep op onze site mee te doen aan het onderzoek en vulden de vragenlijst in.
35,5 procent van de respondenten houdt zich voornamelijk bezig met advisering, de overige 64,5 procent met uitvoering/productie.
In 2019 verdiende 18 procent van 30.000 tot 50.000 euro, 19,5 procent had een inkomen tussen de 50.000 tot 75.000 euro en de grootste groep, 21 procent, is te vinden in de inkomenscategorie van 75.000 tot 100.000.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Pas op voor de self fulfilling prophecy.