Premium

Bioscoopbranche groeit dankzij innovaties

Ondanks het overstelpende aanbod van video on demand, is het bioscoopbezoek in 2017 wederom gestegen. Een innovatie als 4DX, die de filmbeleving nog intenser maakt, draagt daar mede aan bij. Dat biedt adverteerders nieuwe kansen.

Bioscoopexploitant Pathé heeft de doelstellingen voor 2017 ruimschoots gehaald, zegt Doron Kurz, director commerce van Pathé. ‘We hadden in 2017 de ambitie om vanuit Pathé de markt te laten groeien. Dat is gelukt. De markt is gegroeid en Pathé nog iets harder dan de markt. Het publiek blijkt enorm divers en we zien dat alle genres gegroeid zijn, óók de arthouse films.’

De bioscoopmarkt zit nu al tien jaar op een rij in de lift. De doorbraak van video on de mand heeft geen negatieve invloed gehad op het bioscoopbezoek, zo blijkt. Misschien is er juist wel een omgekeerd effect geweest: mensen zijn meer geïnteresseerd in video in de breedste zin, dus ook in een bioscoopbezoek.
Opvallend vindt Kurz dat er maar weinig landen zijn waarin de bioscoopbranche zo floreert als in Nederland. In Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld is er nauwelijks groei. Kurz: ‘Wij groeien over de hele breedte, in alle genres, zowel in de grote steden als de provincie.’

Meer IMAX
Pathé heeft de bezoekfrequentie het afgelopen jaar weten te verhogen door het vernieuwen van het bestaande theaterpark. Zo kreeg Pathé De Kuip in Rotterdam, de grootste bios van Nederland met ruim 1,8 miljoen bezoekers op jaar. Ook het nieuwe theater in Zwolle deed het goed met ruim 130 procent groei in bezoek.

De tweede reden voor groei waren de innovaties. Niet alleen kwamen er twee 4DX zalen bij, maar ook twee Dolby Cinema zalen : hypermoderne verfijnde beeld- en geluidstechnologieën die een next level bioscoop ervaring geven. Ook is de IMAX zaal in Pathé Schouwburgplein Rotterdam vernieuwd.

4DX is de nieuwste techniek die de bezoeker de film nóg meer laat beleven. De speciale 4DX-zalen hebben bewegende stoelen en twintig effecten die synchroon lopen met de actie van de film. Bij een achtervolging tussen auto’s beweegt je stoel mee in de bocht, als het regent voel je letterlijk nattigheid en er wordt gewerkt met geuren. Overigens kun je zelf als bezoeker de regen effecten aan of uit zetten.

Managing director Marlene Wickel van Jean Mineur Mediavision legt uit: ‘Mensen hebben thuis de beste kwaliteit tv-schermen, maar niemand heeft een IMAX, Dolby Cinema of 4DX zaal thuis. Na afloop van dergelijke voorstellingen merk je ook dat mensen graag snel weer terug willen voor deze speciale ervaringen.’

Defensie
Wickel zegt dat er veel aanvragen zijn voor commercials in 4DX. En dat het veel minder ingewikkeld is dan het lijkt om je commercial aan te passen aan de 4DX-techniek techniek. ‘Je hebt je commercial die in ‘gewone’ zalen draait. De effecten daarin worden in Zuid-Korea, waar 4DX is ontwikkeld, geregisseerd door een team van programmeurs. Nissan heeft bijvoorbeeld in zijn commercial dat een auto die door een plas rijdt. In Korea coderen ze dat effect. Die codering komt hiernaartoe en het plaatselijke systeem in het theater serveert die code mee met de commercial. Je hoeft dus helemaal geen aparte spot te maken.’

Zo kon de commercial van Defensie uit 2016 ook gewoon in 4DX vertoond worden. ‘Defensie denkt nu meteen al verder’, zegt Wickel. ‘De volgende commercials voor de landmacht, luchtmacht of marine gaan ze zo zodanig produceren dat de twintig effecten erin kunnen worden verwerkt.’

Reclameomzet
Net als het aantal bezoekers is ook de bioscoopreclameomzet in 2017 wederom behoorlijk gestegen (zonder dat er cijfers bekend worden gemaakt). Wickel: ‘Foodadverteerders doen steeds minder bij familiefilms, mede een gevolg van alle regels van de FNLI en reclamecodecommissie. Maar je ziet een verschuiving. Op Star Wars kwam een ongekend aantal adverteerders af, bijvoorbeeld Capgemini voor personeelswerving. Dat is een nieuwe adverteerder. Die hadden hun commercial ook op de film aangepast. Bij zulke grote films als Star Wars gaan bij adverteerders alle remmen los. Voor adverteerders blijkt de bios een goed alternatief voor tv en video. Zeker bij 4DX weet ik zeker dat de reclameherkenning en impact groot is, omdat de bezoekers er zelf deel van uitmaken.’

 

 

Records
Nederlanders gingen in 2017 gemiddeld 2,1 keer per jaar naar de bioscoop. Het hoogste gemiddelde sinds 1978. Daardoor steeg het bioscoopbezoek voor het tiende achtereenvolgende jaar, en kwam uit op bijna 36 miljoen. De stijging bedroeg 5,3 procent ten opzichte van 2016. De totale kaartverkoop leverde een omzet op van 302 miljoen euro.
De best bezochte films van 2017 waren Despicable Me 3 (1,33 miljoen bezoekers, recette: 10,5 miljoen euro), Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge en Beauty and the Beast.

 

Een vooruitblik op dit jaar: de plannen voor 2018 zijn voor bioscoopexploitant Pathé divers. Zo komen er meer 4DX en Dolby Cinema zalen, zegt Kurz. Verder kan een concept als de Create Your Own Popcorn in Zwolle en De Kuip in Rotterdam, navolging krijgen in andere bioscopen.

Maar ook smaken andere experimenten naar meer, zoals het exclusief tonen van de seizoensfinale van Game of Thrones in samenwerking met Ziggo in zeven zalen door het land. ‘Dat was snel uitverkocht. Afgelopen jaar hebben we ook de bokswedstrijd McGregor-Mayweather live gebracht en dan zitten ook ’s nachts de bioscopen vol. In samenwerking met RTL vertoonden we de laatste aflevering van Expeditie Robinson, met daaromheen een event met de deelnemers en presentatoren. Fans willen het samen beleven.’

Series
Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Zou je ook een serie kunnen bingewatchen in de bios? Kurz: ‘Daar praten we wel over. Wie weet.’ Wickel vult aan: ‘Als een groep mensen samen een serie wil zien, zou je er een adverteerder bij kunnen zoeken en dat faciliteren. Je kunt totaalconcepten aan gaan bieden.’
Kurz: ‘Het is voor ons steeds belangrijker wie onze zalen bezoeken. Zo kunnen we deze bezoeker informeren over een volgende film die hem of haar mogelijk interesseert. En steeds meer ‘getarged’. De mediaconsument wordt steeds veeleisender, ook in de bioscoop, en daar gaan we graag in mee.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie