Bert Hagendoorn (48) is expert op het gebied van positionering en groeistrategie voor creatieve en digitale bureaus en viert dit jaar zijn jubileum: ruim tien jaar geleden besloot hij zich op zijn specialisme toe te leggen. Hij kent de creatieve en digitale wereld als zijn broekzak en weet als geen ander wat er speelt in de branche. Hagendoorn heeft meer dan tachtig bureaus verder geholpen, waaronder grote spelers als Achtung, AKQA Amsterdam, Momkai, N=5 en XXS Amsterdam.
Naast zijn werk is hij oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design, geeft hij workshops en is hij een veelgevraagd spreker. Vrienden in het vak heeft Hagendoorn in overvloed, vijanden lijken er niet te zijn. Een ‘enthousiaste vakgek’ wordt hij genoemd, een ‘verbinder’ en de ‘niet te stoppen ambassadeur.’
‘Het begon – net als bij veel vakgenoten trouwens – allemaal met graffiti. Daardoor ben ik zelf gaan tekenen. Later ben ik naar het Grafisch Lyceum gegaan en daarna ging ik bij bureaus aan de slag als creatief. Vervolgens heb ik een jaar gereisd in India, Nepal, Tibet, Hong Kong en Japan, waar ik ook als artdirector heb gewerkt. Ik was altijd wel trots op wat ik maakte, maar voelde dat ik niet verder zou groeien als creatief, dus heb ik het roer omgegooid naar een organisatorische rol. Ik werd toen hoofdredacteur bij designvakblad Dzone, daarna werkte ik vijf jaar op de marketingafdeling van Adobe.’
‘Nederland heeft geweldige creatieve bedrijven die de lat in hun vak steeds hoger leggen. Ik bewonder hun ondernemerschap en hoogstaande creatieve werk. Om die bedrijven te helpen nog succesvoller te worden, ben ik uiteindelijk mijn eigen bedrijf begonnen.’
‘Heel belangrijk. Netwerken levert me niet alleen meer positioneringsklussen op, ik heb er ook lol in om mensen met elkaar te verbinden. Dat gaat vanzelf, want er zit weinig verschil tussen de privé- en zakelijke Bert. Nu is dat natuurlijk allemaal weggevallen. Ik ben wel meer aan het bellen, maar dat vervangt de energie van het fysieke contact niet.’
‘Ik ben eigenlijk gewoon echt een heel positieve rakker. Toch kan ik ook wel eens chagrijnig zijn en zo kennen mensen mij niet. Ik heb bijna nooit rothumeur, dus als dat zo is, dan valt dat meteen op.’
Lachend: ‘Leuk om te horen. Ik snap dat ook wel denk ik, mensen zien mij als ambassadeur en verbinder van het creatieve en digitale vak. Ik span me in voor het succes van ondernemers, maar ook voor het collectief in het geheel. Ik vind het belangrijk om het succes groter te maken, aan te jagen.’
‘Aan trajecten waarin sprake was van een fijne wisselwerking - met bureaus als N=5, XXS, DotControl en AKQA Amsterdam - denk ik met een goed gevoel terug. De mooiste resultaten worden geboekt als je elkaar echt strategisch uitdaagt. Uiteindelijk is het een soort chemisch proces met de mensen waar je mee aan tafel zit. Als het goed gaat, beland je in een flow.’
‘Ik kan er helaas niet een noemen die echt slecht afliep. Maar op het moment dat het strategisch plan moet worden uitgevoerd en er zijn veranderende omstandigheden in het spel die de uitrol van dat plan bemoeilijken, ja, dan is het wel zonde. Dat is de reden dat ik sinds twee jaar ook op langere termijn betrokken blijf.
Ook een verschil in visie kan verkeerd lopen. Bij één bureau liepen de gemoederen binnen het managementteam zo hoog op dat het bijna escaleerde. Die meningen liepen enorm uiteen, dat ze niet meer met elkaar om de tafel konden. Dat was een emotioneel traject. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar uitdagend was het zeker.’
‘Heel veel. Allereerst de digitalisering, daarna de toenemende concurrentie van verschillende soorten bureaus, die voorheen heel erg gescheiden van elkaar waren. Een andere beweging is die van grote consultancy bedrijven als KPMG en Accenture die zich ook gingen begeven op deze markt. En dan natuurlijk de consolidatie, de bureaugroepen die ontstaan zoals Candid, Dept, Intracto, om klanten breder te bedienen. Óf je hebt specialistische bureaus óf je hebt hele grote bureaus: de ruimte daartussen wordt leger. En nu natuurlijk de crisis, die de digitalisering en consolidatie verder aanjaagt.’
‘Deze periode levert een enorme hoeveelheid werk op voor digitale bureaus. En het is nog maar net begonnen, want heel veel bedrijven blijken nog helemaal niet zo digitaal en georganiseerd. Daar sta ik soms echt versteld van. Organisaties ontkomen er niet aan om opnieuw te kijken naar de doelstellingen en strategie. Bedrijven zien dat ze daar echt mee aan de slag moeten. Als de wereld verandert, dan is de vraag wat je gaat doen. Ik vind het dan ook heel inspirerend om te zien hoe corona een beroep doet op het aanpassingsvermogen. Bepaalde bureaus hebben daar slim op ingespeeld. Die zijn zich snel gaan aanpassen aan de andere situatie. Dat is denk ik ook wel de grootste ontwikkeling geweest. De coronacrisis heeft blootgelegd wat er al gaande was en dat in een stroomversnelling gebracht.’
‘Met een aantal toonaangevende digitale bureaus zijn we hier in 2014 mee gestart. We delen het beste Nederlandse digitale design en visies op het vak via onze eigen kanalen, events en de pers in binnen- en buitenland. Door samen te werken versterken we de aantrekkingskracht van Nederland voor potentiële opdrachtgevers, partners en talent in binnen- en buitenland. Sinds vorig jaar is het stichting met een fijn bestuur en team, en inmiddels bijna 30 partners.’
‘Zeker. Het is lastig te voorkomen dat mensen denken dat er sprake is van belangenverstrengeling, maar daar ben ik scher op. Het is nooit helemaal onafhankelijk, daar ontkom je niet aan. Maar ik geloof in karma en dat je moet proberen mensen zo goed mogelijk te helpen. Dat doet uiteindelijk meer voor je dan dat je een klant gaat voortrekken. Mensen komen daar dan toch wel achter.’
‘Ik word eerder enthousiast van de kansen die er nu zijn. Maar als ik me zorgen maak, is dat omdat er vanuit klanten nu erg veel de nadruk ligt op cijfers en data. Alles draait nu om sales, zeker in crisistijd. Begrijpelijk, maar dan maak je geen gebruik van de toegevoegde waarde van creativiteit. Ook maak ik me zorgen om kortetermijnoplossingen, het is allemaal erg crisis gestuurd. Natuurlijk is dat ook logisch, want veel bedrijven missen een stuk van hun omzet. Maar verstandig is het niet.’
‘Als volgend jaar de crisis achter ons ligt en de economie weer gezonder is, rijst de vraag: heb je als bureau en merk goed gekeken naar je doelstellingen en strategie? Dit is hét moment om met je eigen organisatie aan de slag te gaan. Het is belangrijk dat je de zaken binnenshuis voor elkaar hebt.
Aanpassingsvermogen blijft ook straks een van de belangrijkste dingen voor bureaus om mee aan de slag te gaan. Als zich straks een nieuwe crisis voldoet, dan kun je er prat op gaan dat bedrijven die zich daarop ingericht hebben, een grotere kans maken om te overleven.’
Hagendoorns zesstappenplanTijdens een serie sessies doorloopt Hagendoorn met creatieve ondernemers zijn zes-stappenplan: 1. Huidige situatie: een interne en externe analyse van de onderneming |
'De grootste cheerleader van ons vak’Aan Hagendoorn kun je geen hekel hebben, werd al snel duidelijk tijdens het schrijven van dit stuk. Tijdens een rondgang langs vakgenoten bleek de één nog complimenteuzer dan de ander. Een paar reacties op een rij: Annemieke Deering (DDA): ‘Door zijn inspanning, vasthoudendheid, verbinding en enthousiasme is Dutch Digital Design echt op de kaart gezet. Bureaus zijn heel trots om er onderdeel van uit te maken. Hij is echt al jaren zo’n grote ambassadeur. Hij onderhoudt intensief contact met zijn netwerk en is steeds bezig met de volgende stappen. Ik heb veel respect hoe hij dit voor elkaar gebokst heeft.’ Tijmen Mulder (Robot Kittens): ‘Hij is de grootste cheerleader van ons vak. Zijn tomeloze kennis en enthousiasme is aanstekelijk. Zonder Berts ambassadeurschap zouden een hoop mooie campagnes niet de aandacht krijgen die ze verdienen.’ Wesley ter Haar (MediaMonks): ‘Bert was de eerste in Nederland die doorhad dat er op een kelder boven een garage in Nederland iets interessants aan het gebeuren was en schreef daar een artikel over in Dzone: ‘MediaMonks, onbekend in eigen land’. Dat tekent hem, altijd geïnteresseerd in alle onderdelen van de industrie, op zoek naar nieuw talent en constant bezig mensen met elkaar te verbinden. De Haarlemmerolie van ons vak.’ Gert Franke (Clever°Franke): ‘Bert is een soort Erica Terpstra voor de Nederlandse Digital Design industrie; een mascotte waar we trots op mogen zijn. Met zijn piekfijne kapsel en enthousiasme valt hij altijd op en door zijn toegankelijke karakter, ambitie en brede netwerk weet hij de Nederlandse Digital Design industrie te verbinden met de hele wereld.’ Liza Enebeis (Studio Dumbar): 'Bert is de niet te stoppen ambassadeur van de Nederlandse digitale creativiteit. Altijd aanwezig, altijd initiërend, altijd positief. Hij ondersteunt, promoot en inspireert de gemeenschap nationaal en internationaal. ' |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!