DPG Media heeft een succesvolle branded content campagne voor Volvo ontwikkeld. Deze campagne heeft niet alleen het imago positief beïnvloed, maar heeft ook de voorkeur en merkoverweging binnen de doelgroep aanzienlijk vergroot en hiermee een positieve bijdrage gehad op de merkperceptie van Volvo. De campagne was gebaseerd op het 'people first' gedachtegoed, waarbij we lieten zien dat Volvo de mens centraal zet. Ben je benieuwd naar alle details en achtergronden van deze geslaagde campagne? Lees dan snel dit artikel van Grow van DPG Media verder!
Volvo zet de mens centraal
Het ‘people first’ gedachtegoed van Volvo vormt de kern van hun strategie om het leven van mensen te vergemakkelijken en verbeteren. Eén van de doelstellingen van deze campagne was daarom het verhogen van bekendheid voor het thema ontzorgen en gemak, maar ook veiligheid en duurzaamheid. Daarnaast wil Volvo zijn imago statements significant laten groeien op deze waarden. Hiervoor heeft DPG Media de ‘’Blik op de Toekomst’’ campagne ontwikkeld.
De oplossing
Maximaal bereik in de doelgroep
Om maximaal bereik te hebben in de doelgroep van Volvo, mannen en vrouwen (AB1) tussen de 35 en 65 jaar, is er een doelgroeponderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan is het mediaplan bepaald. De eerste branded content flight is ingezet op NU.nl en De Volkskrant. De Volkskrant heeft een hoge selectiviteit in de AB1 doelgroep en NU.nl is ingezet om bereik te vinden. Op Nu.nl zagen we de beste resultaten zowel op aantal landingen als de average time on article. Daaruit concluderen we dat Volvo en NU.nl een goede match zijn en Volvo content de lezers aanspreekt. Aangezien de campagne, met de mooie content en fotografie, zulke goede cijfers opleverde op NU.nl is besloten om ook het AD in te zetten. De overlap van NU.nl en het AD is slechts 15%. We boorden hiermee dus een nieuw lezerspubliek aan.
Blik op de toekomst
De krachtige branded content campagne bestond uit een serie van artikelen die zich allemaal richtten op de toekomst van de automotive industrie. We begonnen met een introductie van Volvo en hun visie op de (r)evolutie van veiligheid in de auto-industrie. Vervolgens onthulden we de nieuwe elektrische auto van Volvo in het tweede artikel. De daaropvolgende artikelen belichtten de perspectieven vanuit de Volvo-rijders zelf, waarmee er werd ingespeeld op het 'people first' gedachtegoed.
Het resultaat
Toename van merkoverweging en positievere houding ten opzichte van het merk
De resultaten van de campagne op de bedrijfsdoelstellingen zijn zeer positief, blijkt uit de effectmeting van DVJ Insights. De positieve houding ten opzichte van het merk is significant hoger (63%) onder de mensen die de campagne hebben gezien, ten opzichte van de mensen die de campagne niet hebben gezien (47%). Daarnaast is ook de merkoverweging significant hoger (22%) onder de exposed groep van de campagne ten opzichte van de unexposed groep (15%).
Volvo staat voor degelijk en veiligheid
Op alle verschillende imago statements die gemeten zijn is een significant positief effect te zien onder de exposed groep van de campagne. Vooral de imago statements ‘’Volvo staat voor degelijk’’ en ‘’Volvo staat voor veiligheid’’ scoren hoog onder deze groep. Deze imago statements staan centraal in de merkstrategie van Volvo. Het grootste effect is te zien op het imago statement ‘’Volvo staat voor duurzaam’’, wat ook een belangrijke pijler is in de merkstrategie van Volvo.
Campagne uitingen
Benieuwd naar de campagne uitingen? Bekijk dit artikel van Grow van DPG Media.
Aan deze campagne werkten mee
-
Paul Scholten, accountmanager
-
Yvette van der Veen, marketing communicatie strateeg
-
Astara Bakker, content creative
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!