Webwinkels en pakketvervoerders tellen af naar de feestdagen en rekenen op een piek aan online bestellingen van consumenten. Bestellingen die allemaal verwerkt en thuisbezorgd moeten worden. De e-commercesector zegt via branchevereniging Thuiswinkel.org extra maatregelen genomen te hebben om die piek aan te kunnen. Er zijn nieuwe pakketcentra geopend, betere verpakkingsmachines in gebruik genomen en verbeteringen doorgevoerd in de Track & Trace-functie.
De bestelpiek uitsmeren is nog beter, verklaart Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham. 'Door op tijd te bestellen, voorkomen we extreme drukte gedurende een paar dagen. Als de bestellingen eerder gedaan worden, kunnen we met de hele sector de verwachte drukte goed aan.'
De e-commercesector wil consumenten bewegen op tijd online inkopen te doen en lanceert daar op 1 november een campagne voor. De campagne 'Wees voorbereid - bestel op tijd' verschijnt op radio en televisie. De branche gebruikt daar onderstaande video voor, die overigens uit 2019 stamt.
Tips voor consumenten
Thuiswinkel.org geeft ook tips (pdf) om consumenten te motiveren hun cadeaus voor de feestdagen op tijd en met korting te bestellen.
De e-commercesector maakt zich op voor een paar drukke dagen tot weken, te beginnen met Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november). Daarna volgt Sinterklaas, gevolgd door de Kerstdagen. Thuiswinkel.org stelt dat webwinkels rekenen op een omzetstijging van zeventig procent ten opzichte van de reguliere verkoop. De online verkoop ligt sowieso al hoger dan voor corona, zegt de branchevereniging. Sinds de eerste lockdown bestellen consumenten 19 procent meer online, claimt Thuiswinkel.org op basis van onderzoek onder haar duizenden aangesloten webwinkels.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!