Op 18 februari startte dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een radiocampagne tegen de ‘lokkip’ van Albert Heijn. Daarmee muntte het een nieuw begrip in de strijd tegen kip-kiloknallers. De supermarkt blijft volgens Wakker Dier klanten naar de winkel lokken door te kiloknallen. ‘De lokkip betaalt daarvoor de prijs.’
Dit is de radiocommercial:
Stunten met dierenleed
Vandaag voegde Wakker Dier een element aan de campagne toe door de consument op te roepen ‘Albert Heijn plat te bellen’. Het wordt de consument daarbij makkelijk gemaakt. Die hoeft alleen maar naam en nummer in te vullen bij de SMS-protestactie: ‘Met elke protest-SMS gaat bij een Albert Heijn filiaal de telefoon. Hoe meer mensen meedoen, hoe duidelijker de boodschap aankomt.’
Het bericht dat (willekeurige medewerkers bij) Albert Heijn vervolgens te horen krijgt, is als volgt:
‘Hallo Albert Heijn, ik vind dat jullie moeten stoppen met de verkoop van lokkip. En met mij vele anderen. Stunten met dierenleed kan echt niet. Daarom doe ik mee aan deze actie van Wakker Dier. Groet, [Naam]!’
Anne Hilhorst, campagneleider bij Wakker Dier zegt 'erg enthousiast' te zijn over hoe sterk de actie aanslaat: 'We staan nu op 3.204 deelnemers.' (woensdagmiddag 16:28 uur)
Wat helpt het?
Ondanks alle acties die Wakker Dier in de afgelopen jaren heeft gevoerd, stunten supermarkten steeds meer met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk, stelt de NGO zelf vast.
In 2018 stonden er 56 procent meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015.
Albert Heijn staat daarbij al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders. Wakker Dier telde vorig jaar in totaal bijna 1.300 kiloknallers in de aanbiedingsfolders van Albert Heijn.
Geen stappen
Een woordvoerder van Albert Heijn zegt te hebben vernomen dat een aantal winkels is gebeld. 'Vervelend, voor klanten en leveranciers willen we natuurlijk wel gewoon bereikbaar zijn.' Maar Albert Heijn ziet nu verder geen aanleiding om stappen te ondernemen tegen Wakker Dier.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!