In de vrachtwagenindustrie is het introduceren van een nieuwe truck een groots project. Volvo Trucks introduceert er vier tegelijk in het assortiment 'zware vrachtwagens' en brengt deze gebeurtenis extra onder de aandacht met een ongebruikelijke campagne-video, ontwikkeld door Forsman & Bodenfors.
De toren is echt
De vier trucks, de Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM en de Volvo FMX, vertegenwoordigen twee derde van de totale truckverkoop van Volvo. De introductie van de nieuwe vrachtwagens vormt de grootste in de geschiedenis van Volvo-introducties. Volgens Roger Alm, Volvo Trucks-president, gaan de trucks een belangrijke bijdrage leveren aan de winstgevendheid van transportbedrijven omdat ze een competitief alternatief vormen in het segment.
De film is eind 2019 opgenomen net buiten de thuisbasis van Volvo in Gotheburg, Zweden. Zowel de toren als de visual effects zijn echt, zoals te zien is in de behind-the-scenes film. De advertentie wordt wereldwijd uitgerold.
‘Epic split’ met Van Damme
In 2013 was er een andere commercial van Volvo te zien met Jean-Claude van Damme in de hoofdrol. Hij deed toentertijd een split, op twee parallel rijdende trucks. Deze video is meer dan 96 miljoen keer bekeken op YouTube en won de Film Grand Prix bij de Cannes Lions.